söndag 24 februari 2013

Knivrecension Pro-Tech Godfather

- Brutalt elegant estetik i mörk förpackning


Jag har alltid gillat vissa former av tekniska prylar och gadgets. När det gäller knivar så innebär det att de gärna får vara hopfällbara och att det inte gör något om de kan öppnas på något fiffigt vis. Steget till fjäderdrivna knivar är därför inte särskilt långt. Redan som ung väckte den här typen av knivar intresse hos mig och vem har inte fascinerats av alla filmskurkar som fällt fram sina knivar med ett hörbart "klick"? Av det skälet var de första knivarna jag inhandlade på nätet för många år sen av den typen och jag har därför ett antal i samlingen. Mer om dem vid senare tillfälle.

Pro-Tech Godfather


Present till en gudfar?


Vissa föremål väcker ett omedelbart habegär när man ser dem, knivar är inget undantag. Pro-Techs "Godfather" var ett sådant för mig. Knappast köpt för att den är ruskigt bra att ha med sig på fjället eller på skogspromenaden. Den är för all del helt ok att skära med tack vare ett bra stål och ett inte alltför tjockt blad som är ruskigt vasst. Men att kalla den praktisk är att sträcka sig för långt. Den är bara införskaffad för att den är estetiskt tilltalande. Jag gillar linjerna helt enkelt. Redan när jag första gången såg den on-line så blev det en "drömkniv" för mig och jag visste att den var tvungen att inkorporeras i samlingen vid något tillfälle. Det här var i eBays yngre dagar och den här typen av knivar var fortfarande tillåtna att handla med där och då. Sen kom 11:e september och någon ansvarig på eBay  fick för sig att en kniv omedelbart blev farligare om det fanns en fjäder i den, ganska befängt när man tänker efter men det är nu en annan historia. Tyvärr tillät inte ekonomin vid den tiden att jag köpte någon av de lyxigare versionerna. Den här är därför ett "basutförande". De finns att annars att få i allehanda varianter med olika material i handtag och finish på blad.

Handtag i T6-6061 aluminium, sidorna frästa ur ett stycke och sammanfogade med torxskruvar

Faktum är att den förmodligen inte ens är särskilt bra till det den ser ut att kunna användas till. Spetsen är nålvass och mycket tunn, inga parerskydd eller fördjupningar för fingrarna finns och aluminiumhandtaget är förvisso inte halt men bjuder heller inte på något stadigt grepp. Så att hugga eller sticka med den vore direkt olämpligt, vilket det för övrigt är i vilket fall som helst av en massa andra orsaker. Men den ser skrämmande ut vilket på tal om tidigare filmgangsters har utnyttjats några gånger på vita duken där den från stund till annan förekommer som rekvisita.


Rena linjer i enkel design. En modern variant av den klassiska stiletten

Som de flesta moderna fällknivar är den utrustad med ett clip. Den här varianten är bra utformad men det kraftiga stålet är för starkt vilket gör att kniven sitter lite väl tight. Det i kombination med ytbehandlingen gör den mycket svår att få upp ur en ficka vilket för all del har den fördelen att man inte tappar kniven i brådrasket. Något som är bra att veta när det gäller knivar i den här prisklassen. Spänsten i clipet gör också att det nöter på handtagets aluminiumyta och det uppkommer skavmärken tämligen omgående. 

Urstarkt clip på "Godfather"

Förhållandet mellan bladlängd och handtag är så nära 1:1 som det kan bli på den här typen av kniv och Pro-Tech lyckas klämma in ett över tio centimeter långt blad i kniven. Det och den slanka utformningen av handtaget som är frästa ur ett stycke flygplansaluminium bidrar till den brutaleleganta looken.

Bladformen är i princip en bajonettslipning med falsk toppegg

"Godfather" är en kniv med ett distinkt utseende som tydligt är baserat på influenserna från den klassiska italienska stiletten. Här i modern tappning med moderna material i både handtag, blad och fjäderkonstruktion. Bladstålet är det beprövade amerikanska 154CM och handtaget är gjort i T6-6061 aluminium. Den svarta versionen har en ytbehandling med DLC. Låset är av "buttonlock"-typ vilket innebär att det är aktiveringsknappen som även tjänar som lås i både stängt och öppet läge. Kniven har en mycket kraftfull fjäder och är en av de snabbaste i den här storleken som jag känner till. Den öppnar därför med ett tämligen karaktäristiskt ljud ett skarpt "tchaKLACK". Det är inte bara Harleyägare som är förtjusta i ljuden från sina leksaker. 

Beprövat stål i form av 154CM svärtat med DLC


Passform och utförande på den här kniven är liksom på alla Pro-Techs knivar i absoluta toppklass. Det finns inget att anmärka på. Toleranserna är oerhört små och det finns absolut inget glapp i bladet trots att det rör sig om en springkniv med "buttonlock". Detsamma gäller för min "Stinger" från samma företag som jag använt som fickkniv i många år  nu utan att den utvecklat något spel.

Rikta den spetsiga ändan ifrån dig...

Inte en genompraktisk brukskniv men den är ruskigt kul! Ett trevligt inslag i samlingen för den som gillar klassiska linjer i modern förpackning. En "high-tech"-stilett med den högsta kvalité som går att få bland icke customknivar.


Specifikation:

Längd utfälld: 244 mm (9,6inches)
Vikt: 113 g (4ounces)
Bladlängd: 101 mm (4inches)
Godstjocklek: 3,2 mm (0,125inches)
Bladstål: 154CM, ytbehandling DLC (diamondlike carbon)
Handtag: T6-6061 aluminium

Producerad av: Pro-Tech, tillverkad i USA


/ J - Gudfar flera gånger om

3 kommentarer:

  1. Jag hittade precis till din blogg och gillade den omedelbart. Precis det här kan jag känna igen mig i som sjutton. Jag ser mig inte alls som någon vapenfetishist och absolut inte heller någon sån som springer runt och känner ett behov av att kunna försvara mig. Intresset för knivar är allmänt och kanske mest fokuserat till kockknivar, mest bara för flitigt bruk. Men jag sitter ändå och sneglar på såna här saker (och kastknivar). När jag var 13 och på resa i Österrike med mina föräldrar köpte jag i smyg en butterfly-kniv. Den hittades så klart av farsan efter ett par månader och konfiskerades. Det var inte ens en bra butterfly, men jag har den kvar än i dag.

    Trevlig blogg har du i alla fall

    SvaraRadera
  2. Välkommen hit Anders! Kul att du uppskattar bloggen. Jo, det finns en viss barndomsfascination som dröjer sig kvar. Även jag köpte för övrigt ett par knivar i Österrike ungefär som du. Det var på en skolresa i 9an. Butterfly har jag några stycken fast de egentligen inte fascinerat mig så mycket. Men ändå tillräckligt för att jag ska hunnit slita ut någon enklare modell då jag övat med den under åren.

    SvaraRadera
  3. hi.. i just found your blog and i like it.
    hey I just got same protech like yours, at first I was thinking I got a counterfeit knife, because of the construction of the handle screw is different from the godfather on their website (on clip side), mine is on show side like yours.

    do you have any idea why is that?

    SvaraRadera