onsdag 27 januari 2016

Dagens bild nr 15


Somligt kommer i par. De här mycket omtyckta fällknivarna till exempel. Överst min gamla trogna och vid här laget tämligen slitna Military. Underst lillebror Paramilitary i sin andra itteration, PM2. Båda bra men jag föredrar nog trots allt den mindre kniven om en måste väljas. Det extra stora handtaget på Military är särskilt utformat med tanke på användning med till exempel handskar på. Något jag mycket sällan ägnar mig åt. Men den var länge den kniv som fick följa med på campingäventyr och vandringar. Mycket beroende på att det det långa flatslipade bladet gör den till en kompetent hjälpreda vid matlagning. 


"Brother in Arms"


Ni som känner till era Spydercomodeller vet att originalMilitaryn är en kniv med en så kallad "Nested Linerlock", det vill säga låsarmen i stål är förankrad i den ena G10-sidan. Paramilitary 2 har istället en "compressionlock". Båda de här versionerna har fått CPM S30V i bladet men den mindre kniven är svärtad med det bästa som finns i den vägen - DLC.

Det måste medges att den blå Sprintrunversionen av den kniven med S110V är ytterst lockande. Eller vad säger ni?


/ J - ickemilitär

(Båda knivarna testade, resultatet kan du läsa om här och här!)

 #knivigtvarre #aliaspostmortem

5 kommentarer:

  1. Ang. S110V PM2, jovisst, men "blurple" har nog inte vunnit mitt hjärta riktigt även om jag börjar vänja mig :)
    Den kommer dock inte ens på sidan ett av min shoppinglista för året..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det är ett tecken på det som komma skall men två av mina toppar på listan för året är redan avbockade när det kommer till kryp. HAP40-Delican och GB2. Nu skall jag bara hitta på ett mantra....

      Radera
  2. Haha, brilliant minds think alike..
    Vrango blir nog den tunga/tyngsta posten på årets lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den faller mig inte i smaken kan jag säga för att uttycka det milt och diplomatiskt! ;-)

      Radera
  3. Haha, din motsvarighet till min Yojimbo månne? :D
    Well, alla har vi väl vårat maskäpple från Spydercos fruktskål.

    SvaraRadera