fredag 15 januari 2016

God service

Ibland blir man som konsument glatt överraskad. I det här fallet rör det en transaktion på eBay om vilken jag tänkte skriva några ord. 


Upprinnelsen var att jag försökte köpa en för stunden mycket populär kniv via eBay-appen häromdagen. Modellen är slutsåld överallt och den går såvitt jag vet inte att få tag på i Sverige. Jag ämnar för stunden inte tala om vilken kniv det rör sig om men kan avslöja så mycket som att det rör sig om en "Sprintrun"* från Spyderco. Naturligtvis kommer jag att skriva om den senare. 

Anledningen till att jag nämnde att kniven inhandlades via telefon var att det för ovanlighets skull inte fungerade. Vanligtvis går transaktionerna ytterst smidigt men nu fastnade jag när det skulle loggas ut. Jag fick meddelande om att jag "vunnit" men kunde inte betala. Istället fick jag ett felmeddelande som sade att butiken inte levererar till min del av världen. Ytterst märkligt då det inte stod så i beskrivningen och jag har köpt många knivar förut från dem förut.  

Jag mailade White Mountain Knives som butiken heter och fick svar inom tre minuter. Herrn i andra änden sade att det var en "mobile app glitch" och att det skulle fungera om jag loggade in via datorn istället. Det gjorde det! Det bara rasslade till i Paypal-kontot och som så ofta var mina pengar borta. 

När jag ändå var i farten passade jag på att fråga om en order som på något märkligt sätt inte dykt upp än trots att den beställdes innan jul. Jag frågade eftersom en annan kniv, min Spyderco Manix 2 LW, beställd efteråt i tid redan anlänt. Svaret var att det skulle undersökas vilket jag förstår. Normalt skickar de varor samma dag som de beställs nämligen. 

Dagen efter visade det sig att den ordern fastnat i ingenmansland mellan eBays ordersystem och deras logistikprogram. Så kan det tydligen gå. Men det som hände sedan var desto trevligare. Förutom att kniven omgående skeppades iväg så kompenserade Justin på andra sidan pölen mig för dröjsmålet med att dra av halva kostnaden för varan. 

Det visade sig senare snarare vara runt 60% av priset men det gjorde ju inget. Ett utmärkt exempel på hur man skapar nöjda och återkommande kunder. Jag nämnde inte ett ord om kompensation utan undrade bara hur det gick med ordern. Initiativet kom från dem. 

Jag kan därför varmt rekommendera eBay-butiken "White Mountain Knives". De har även en websida men den är faktiskt inte lika uppdaterad och ser därför gles ut ibland. De skickar till Sverige och fraktpriserna är bra - de flesta runt 8$. Så är ni på jakt efter något som inte finns på hemmaplan kan ni kika där!

Nu vidtar den sedvanliga lätt spända förväntan som alltid infinner sig när man väntar på något nytt. 


/ J - nöjd och otålig


* Om jag är rätt informerad innebär en "Sprintrun" från Spyderco att kniven görs i 1200 exemplar och inte fler. Sen finns det en annan variant av begränsade upplagor som däremot kan poppa upp igen om de är populära nog och förstaupplagorna tar slut.  

5 kommentarer:

  1. Kan bara instämma i rekommendationerna av Whitemountainknives / Justin! Toppensäljare att handla av. I detta fallet otroligt generös kompensation med! Bara att gratulera!
    PS: Jag tror "Sprint run" innebär *max* 1200 ex. då Kopa bara gjordes i 600 av varje variant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppades på att någon med mer kunskap om Spydercos sprintrunn skulle hoppa in och kommentera! :-)

      Radera
  2. Jag påstår dock inte att jag har rätt, men som sagt är min Kopa "one of 600" :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försök nr. 2...
      Efter att ha varit "knivtorr" i drygt 10 år så trillade jag just dit på en Spyderco Yojimbo 2 från White Mountain Knives... och det är ditt fel! ;-)
      Bra blog BTW...
      ... och nu *måste* jag nog även ha en Spyderco Dodo... givetvis i orange.

      Radera