måndag 8 februari 2016

Dagens bild nr 19


För att göra alla och envar förbryllade finns det många knivar på marknaden som döpts till "Mouse". Uppenbarligen ett populärt namn att skänka små eggredskap. Redan på åttiotalet hade jag en liten billig kinakniv med det namnet. Den var en kopia av eller kanske till och med en förlaga för en modell från Spanska Joker som har ett flertal möss med olika päls på programmet än idag. En sådan köpte jag för länge sedan till min dåvarande fru för övrigt. Den  tog en av katterna över då det visade sig att de är galna i lukten av olivträ. Men det är en annan historia. 

Förlagan till Spydercos modell "Techno" är kanske mer känd i sammanhanget och  är en customkniv från Marcin Slysz med namnet, ja - ni har nog gissat det - MOUSE.

Sen finns den här kniven tillverkad av Bladetech och som synes formgiven av Tim Wegner. För att komplicera det hela ytterligare är den i sin tur övertagen från just Spyderco vars modell C49* var mer känd som - Mouse! 



"Peel an Orange"


Kniven finns i ett flertal versioner med olika bladkonfigurationer och färg på handtagen och just den här är vald för att addera färg till knivhögen. Stålet är AUS8 och kniven är faktiskt flatslipad. Den ser kanske fickvänlig och duglig ut. Men det tycker inte jag att den är så det är en kniv som inte bärs alltför ofta. 


/ J - låter fällan slå igen

(Kniven finns presenterad här!)

*RÄTTELSE! Tack vare uppmärksam läsare har jag fått information om att "Mouse" i det här fallet hade modellbeteckningen CX11! "My mistake" då jag tog uppgiften ur huvudet. C49 är i själva verket Tim Wegner Jr.


#aliaspostmortem #knivigtvarre 

3 kommentarer:

  1. Jag har för mig att Tim Wegner hamnade i onåd hos Glessers då han inte var så noga med patent (eller något liknande, läste det för länge sedan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant information! Annars hade jag velat ha någon av de andra knivar som han designat, som C48 "Hunter" exempelvis.

      Radera
  2. Eller Spyderco Tim Wegner JR/ ;)

    SvaraRadera