torsdag 18 februari 2016

Dagens bild nr 21


Är man stark måste man vara snäll tror jag att något av barnen citerade ur Bamse för mig någon gång. Det tänker jag på när jag håller Real Steels gigantiska H9 Takin i handen. Den är nämligen stor, stark och bastant. Kniven låser som det så ofta refererade bankvalvet och kniven känns allmänt solid. Kanske inte så konstigt när den väger in på runt hundrasjuttiogram eller så. Som tur var är den tämligen välbalanserad vilket döljer lite av vikten.

Jag föll för det rena linjespelet och bladformen. "Reversed tantos" har fått sina följare. Inte minst tack vare Benchmade 940. En i många delar mycket praktisk bladform. En lång lätt svepande egg avslutas med en spets som går att använda. 



"The Gentle Giant"


Kvalitén är anmärkningsvärt god och det verkar som Real Steel lyckas med sin föresats att vara SRMs lyxmärke. Men trots det är kniven inte särskilt dyr. Den fanns inte i Sverige när jag köpte den så det blev från Tyskland och den kostade mig runt en femhundring. För det får du inga extraordinära men synnerligen väl fungerande material: G10-skollor på en stålram och Svenskt stål i bladet - Sandvik 14C28N. Däremot får du bra "F&F" och i det här fallet snygga linjer och icke att förglömma mycket kniv. Synd bara att de skulle kröna det hela med en disk. Jag gillar inte att diska!

Kilopriset är därmed bra. 


/ J - undrar om Bamse är från öster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar