söndag 7 februari 2016

Knivslipning


Eller kanske det rör sig om misshandel i det här fallet?

Upprinnelsen till historien var att en arbetskamrat förstått att jag var intresserad av knivar och undrade om jag kunde ta en titt på hans kökskniv som tydligen var lite slö. Ni kanske inte är helt obekanta med scenariot?

I ett svagt ögonblick sade jag ja! Det skulle jag kanske inte ha gjort men det får historien utvisa. Som det är nu har jag ett styck härdat järnstycke utan egg i min hand. 


Nej, det är inte bladryggen om man lätt kan förledas att tro. Det är eggen!


Hur i hela fridens namn gick det där till kanske vän av ordning frågar sig? Jo förstår ni om man tar en tämligen grov metallfil och drar den energiskt fram och tillkabaks längs med eggen så blir slutresultatet det där. 

Men varför tog du till sådana kraftåtgärder, VARFÖR? Kniven såg ut så här från början:

Historien förtäljer inte hur det där gick till men jack på runt tre millimeter var det i bladet


Till mitt förfogande för att åtgärda dylika problem står: Ett Lansky-system utan diamantstenar, en Gotlandssten, en EdgePro-kopia även den utan diamanter samt skärpstål, riktstål och en primitiv strigel. Jag äger ingen Tormec men har tillgång till en sådan maskin. Den befinner sig dock några mil härifrån. 

Eftersom samvetet krävde att jag gav mig på projektet då jag haft kniven hemma i snart ett halvår så började jag ändå, utan maskinhjälp. Först med entusiasm och Gotlandsstenen eftersom den är störst. Det hjälpte föga som ni förstår. Det borde jag också förstått men ibland är jag otålig. 

Inte nog med att hacken måste bort, kniven måste även behålla rätt kurvatur och buk för att fungera mot en skärbräda. Inga "platta" partier som en klåpare åstadkom på en av mina Sabatier jag lät slipa en gång. Det var mycket stål som var tvungen att avlägsnas. Goda råd var inte dyra men väl brutala. 

Ut i boden efter hammaren som uttrycket lyder. Nä, men väl filen! Först försökte jag stilla avlägsna metall i någon form av eggliknande vinkel. Efter en stunds hårt arbeta gav jag upp och satte igång med att våldsreprofilera hela bladet för hand. 

Hu...hemsk känsla när man drar de första dragen med en grov metallfil LÄNGS MED eggen. 

Så här ser kniven ut för stunden. Hacken kan skönjas men jag bedömer att de 
skall försvinna när jag lägger på en ny egg


Nu har jag snarast vad som i knivmakarkretser kanske skulle betecknas som ett knivämne. Eller åtminstone en egglös kniv. Hårt arbete återstår. Men det ger jag mig inte på för hand. Här behövs förutom energi och muskelstyrka lite maskinell hjälp. 


Fortsättning följer...


/ J - känner mig slö



#knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar