fredag 27 maj 2016

Det första snittet


Jag råkade få hem en ny kniv för någon dag sedan. Det visade sig vara en Cold Steel H R T - "Hedgehog Rescue Tool", special edition. 

Bäst jag satt i soffan och följde Giro d'Italia hörde jag något som lät ungefär som flaxande vingar bakom mig. En större fågel som ryttlar eller kanske en vampyr? Kikade ut genom fönstret men såg vare sig någon gigantisk fladdermus eller någon örn. Trädgården såg ut som vanligt, liten och framförallt tom.

En stund senare mitt i en spännande utbrytning där favoriterna i loppet attackerade varandra hej vilt flappade det igen mycket högt och rytmiskt från trädgården. Jag ställde mig mitt på uteplatsen och därifrån var ljudet inte svårt att lokalisera. Det kom från traven med bilhjul som råkar ligga där i hörnet. 

Det lät mycket där inne i hörnet

Något hade krupit in och fastnat och försökte förtvivlat ta sig loss. Med stöd av grymtandet kunde jag lista ut att min nya kompis troligtvis hade taggar. Fram med närmsta kniv och försiktigt skar jag upp plasten för att släppa den stackaren fri. 

Någon hade inte rakat sig på ryggen


Efter det första snittet i den sega plasten skymtade en beväpnad rygg fram. Jodå, herr eller troligtvis fru igelkott var på besök. Det är uppenbarligen mycket enklare att krypa framåt in i trånga utrymmen än att backa ut om man inte har rakat sig på ryggen. Taggarna fungerade som effektiva hullingar och höll det lilla djuret i ett fast grepp. 

Medan jag arbetade på att förbättra min karma och släppa lös kotten så protesterade den högljutt genom att väsa åt mig. Den var uppenbarligen av uppfattningen att hela fadäsen var mitt fel! På något plan kanske det var det. Plast är inte så vanligt förekommande i naturen där inte människor finns.

Fri igen!

Loss kom den och jag kunde återvända till mitt cykeltittande. Tur att man har inspelningsbar box.

Jag konstaterade att det var ett av de mest udda första användningsområde för en kniv jag någonsin råkat ut för.

 Nu kanske jag återföds som igelkott i nästa liv?

/ J - vän av kottar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar