torsdag 16 juni 2016

Ytterligare en fundering - EDC IV

Efter det senaste inlägget kring fenomenet "EDC" så får jag väl förtydliga att för mig handlar användandet av det begreppet mest om att relatera till ett bekant uttryck som folk känner igen och inte en livsstilsfråga som det uppenbarligen är för många.  

Personligen handlar det mer om saker jag råkar ha på mig och det råkar alltsomoftast vara: en eller flera knivar av varierande sort, eventuellt något multiverktyg - ofta modell mindre, solglasögon, plånbok, telefon, miniatyrficklampa och kanske något till beroende på omständigheter. 

Men för mig är inte "Everydaycarry" en livsstil och jag är inte själv intresserad av någon slags "beredskap"/"Awareness" som det ofta talas om i de sammanhangen särskilt på utländska forum. Det finns ju de som går omkring förberedda för allt med en liten operationssal i en väska och en "Bug Out Bag" för alla eventualiteter som pandemier, invasioner, EMP-shocker, kärnvapenkrig, förestående zombieapokalypser och gud vet allt. Den som inte tror mig kan pröva att Googla bilder på fenomenet!

Jag lärde känna begreppet när någon på Instagram frågade mig vad jag hade i min "BOB" som tydligen är den där väskan för alla eventualiteter. Gärna tillhandahållen av Maxpedition och innhållande tvåhundra fack har jag nu förstått. 

En tämligen typisk "dump" av det något fylligare slaget för att vara från mig

Så här kan det se ut för min del. Sen kan det vara mer eller mindre förstås men har jag inte en kniv på mig så brukar omgivningen i form av familj och vänner säga att jag är naken. 

Jag har en "huvudkniv" som alltid befinner sig höger framficka. Den kompletteras ofta med en mindre kniv av två skäl. Dels är det mer socialt acceptabelt i vissa miljöer, läs offentliga diton och dels bär jag den oftast i vänster ficka på en jacka, hoodie eller liknande plagg. På så sätt har jag åtkomst även när jag sitter eller av något skäl inte når högersidan. Sen varieras knivbärandet ofta efter troligt behov. Skall det gås på lokal till exempel avlägsnas alla eggverktyg från min person. Skall jag på bilcamping eller dylikt så ökar storlek och kanske antal!

Ibland bär jag ett multiverktyg beroende på omständigheterna. Den här miniatyren från Kutmaster för att den innehåller en bra liten sax á la SAK. En liten ficklampa av billigt slag har jag också i nyckelknippan av det enkla skälet att jag transportcyklar mycket och det kan vara svårt att se ett kodlås i mörker ibland. Sen tillkommer förstås en plånbok, just den här i neopren och liten nog för att gå ned i en benficka på ett par shorts och min mobil som även agerar anteckningsblock. Jag tycker förvisso att alla anteckningsblock á la "Field Notes" är snygga men inte lika praktiska. Dock återgår jag till manuell hantering när jag befinner mig utanför civilisationens gränser, läs "i naturen".

Infall måste ju nedtecknas. Som t ex stolpar för den här texten! ;-)


/ J - inte så seriös EDCare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar