tisdag 5 juli 2016

Dagens bild nr 58 "Försvunnen"

Alltså, håller ni inte med om att det är ytterst förtretligt när en kniv bara försvinner? Den överst på bilden, mitt exemplar av Benchmades 943 gjorde just det - försvann.

Högst troligt befinner den sig i huset. När jag tänker "baklänges" tillbaks på när den behagade gömma sig så är jag tämligen säker på att jag inte lämnade huset med den i fickan. Således borde den befinna sig på ett "bra ställe". Jag hatar mig själv när jag gör så - lägger saker på "bra ställen". Saker skall läggas där de hör hemma och inte någon annanstans!


"Lost"

Benchmades 943 är annars en nära släkting till deras succé 940 - det är bara bladformen som skiljer sig åt. Kniven är designad av Warren Osborne och är en riktigt bra EDC-kniv. Liten, lätt, skön att hålla i och åtminstone i mina ögon, snygg. Den har även ett bra stål och praktisk bladform. Det sistnämnda kanske med undantag för att originaleggen som vanligt har lite för mycket stål bakom eggen. 

Att formatet gillas av många märks inte minst av konkurrensen i klassen. Zero Tolereance 0450 som återfinns som jämförelse på bilden delar många av 943:ans egenskaper samtidigt som nästan alla detaljer skiljer sig åt. Olika lås, öppningsmekanismer, material och konstruktion. Båda synnerligen högkvalitativa pjäser. Emellertid har jag haft lite problem med finjusteringen av pivotskruven på 943, den tenderar att få lite glapp i bladet och drar man det allra minsta för mycket blir den för tight.


/ J - sökaren

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

PS. Sen den här texten skrevs har kniven återfunnits. Därför finns även en bild betitlad "The Prodigal Son" - den förlorade sonen på Instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar