torsdag 7 juli 2016

Dagens bild nr 59 "Morgonstund"

Aurora - morgonrådnadens gudinna i romersk mytologi. Här placerad i min trädgård såväl i tid som rum. Den fysiska uppenbarelsen får representeras av namnet på den här kniven från Böker, den Ansödesignade Aurora.


"Aurora in the Garden"


Det var meningen att jag skulle recensera den här kniven för Knivshop.se räkning och sen returnera den. Så blev det inte! Redan när jag höll i den första gången fick jag för mig att den passade mig. Eller kanske inte fullt ut egentligen. Den är något för tung för att vara ultimat och för det mesta föredrar jag en något mer akut spets på mina fickknivar. Och visst, jag bävar lite inför vad framtiden kan innebära i låsväg då Bökers kvalitetskontroll har visat sig vara usel under åren. Jag vet inte om det är kvalitén på deras titan eller vad det är. 

Än så länge är dock kniven precis så bra som jag hoppades!


/ J - gillar egentligen inte gryningar

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

4 kommentarer:

  1. Har du egen erfarenhet av att Bökers lås gett sig eller är det "knivforumsanningar"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, flera. Min Albatros drogs med problem från dag ett. Försökte korrigera det och trodde jag kommit till rätta med det men problemet återkom för den nuvarande ägaren. Sen har jag en annan Ansö-design, Whale med samma problem trots annan konstruktion. Mjuka titanliners utan inlägg i låsarmen gör att den finns en tendens till lockrock även i den. Inte bara de som har de problemet, min gamla AFCK från Benchmade lider av samma sjuka. Skall jag vara ärlig anser jag inte att titan är ett bra låsmaterial, punkt! Det finns en orsak att det finns tusen och en fixar för diverse problem som rocklock, stick med mera. Något som sällan eller aldrig återfinns på billiga linerlocks i stål. Se till exempel alla knivar från San Ren Mu. Låser som bankvalv och kostar en tia dollar! :-)

      Radera
  2. Till Leif: Jag har personligen har en rätt respektfull Böker samlingen. Och med handen på hjärtat så har 8 av 10 framelocks någon form av lås-problem. Mycket har med att deras titan inte härdas ordentligt. Då titan slits ned snabbare är härdat stål(Titan är starkt och lätt, men mjukt kontra härdat stål) Och tyvärr är detta Inga forum-sanningar.

    SvaraRadera
  3. Kan tillägga att det är orsaken till att jag exempelvis inte köpt "Urban Trapper" vilket annars är en kniv som lockar mig mycket utseendemässigt. Men den är konstruerad på ett vis som utmanar problemet. Dvs en liten smal kniv som endera låser med ett tunt ramlås utan stålförstärkning (originalet) eller en tunn liner i titan (de sidförsedda versionerna).

    SvaraRadera