måndag 25 juli 2016

Dagens bild nr 65 "Bra bild dålig kniv"

Ibland blir man mer nöjd med en bild än annars. Den här gillar jag på grund av ljuset och att den i mitt tycke är ett bra "knivporträtt".

Fotot passade även bra i gråskala då kniven är svart så det förslår och bakgrunden består av en mörk klinkerplatta.


"Good photo of bad Knife"


Kniven är en CRKT Ryan mod 7. Den köptes när jag var yngre och tyckte att hans customknivar var överjäkligt tuffa. Det tycker jag inte längre på samma sätt som jag inte gillar andra knivar i det formatet. 

Det största felet med den här kniven är all j-a "jimping" eller alla skåror som gjorts överallt för att öka greppet. Särskilt illa blir det eftersom det är gjort i plast så det är rent ut sagt obehagligt att hålla i. Och det är synd för annars är formen på handtaget och urtaget för fingret riktigt bra. Däremot bjuder det på en annan detalj som gör mig smått allergisk och det är ett gigantiskt avstånd från styrande finger till där eggen börjar även om jag vet varför i det här fallet. Sen finns det fler detaljer som förstör kniven som en tumknopp som är i vägen och ett onödigt extralås med mera.

Bladet är designat med en fillippinsk Barong i åtanke, därav formen. Det har försetts med en eggvinkel som i praktiken inte går att ha till något. Men originalen är gjorda för "självförsvar" kanske skall tilläggas. De är emellertid avsevärt större. Vad den här kniven är gjord för det står skrivet i stjärnorna. 


/ J - inte helt positivt inställd

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar