måndag 8 augusti 2016

Dagens bild nr 71 "Supertool"


Mitt första multiverktyg var den här i sammanhanget klassiska modellen . Jag fick tag i den via en bekant som kunde inhandla dem till inköpspris via en fotoaffär (!) han jobbade i och gav mig ett bra paketpris på en lyxwalkman, en Sony DD, ja det var så länge sedan och den här pjäsen. 

Jag föredrog väl inte svart egentligen men det var det som erbjöds så det var inte mycket att välja på i det fallet. 



"Super Tool"



Modellen är en original Super Tool från Leatherman. Redan tidigt lyckades jag förstöra spärren på bladet genom att försöka spänta ved med den. Det var innan jag lärt mig att man skall släppa spärren på fällknivar innan man brukar våld med dem. Sen kan tilläggas att spärren på den här är en mycket primitiv liten "läpp" i metall som inte erbjuder mycket motstånd. 

Lite senare rök även skäret på avbitaren som på de här tidiga varianterna vare sig är av högkvalitativt stål eller utbytbara. De höll åtminstone inte "pianovajerstandard" varpå en bromsvajer på en cykel blev för mycket. 

Sen kan tilläggas att stålet i knivbladen är mycket mjukt och inte håller skärpan för fem öre. Trots det var den här under många år ofta buren och brukad. Faktum är att det ett tag var nästan den enda verktygslåda jag ägde. Bland annat så förfärdigades en TV-bänk av en gammal Ivarhylla från IKEA med hjälp av sågen. 

Numera återfinns den mest i bilen där den får agera back-up.


/ J - lullar nerför memory lane

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar