måndag 5 september 2016

Dagens bild nr 80 "Spydielove"

Flera av er kan säkert känna igen sig när jag säger att jag har ett favoritmärke. Sanningen att säga så finns ett par stycken favoriter och fler tillkommer efter hand och jag skulle definitivt ha ännu fler om plånboken så tillåtit.

Men Spyderco ligger mig varmt om hjärtat som ni kanske förstått vid det här laget. Mycket beroende på stor variation i utbudet och många samarbeten med knivmakare, extremt hög och jämn kvalité på sina produkter och spännande modeller. Ibland lite för spännande, till och med fula men nästan alltid personliga.

Sen har jag förstått att den generella estetiken inte tilltalar alla. Men så är det med de flesta märken. Någon föredrar Porsche, andra Ferrari.



"Spydielove"


Nishijin, är den västerländska transkriptionen för en japansk vävteknik. Här är den applicerad på glasfiberlaminat och då blir resultatet så här vackert. Mönstret varierar med ljuset och ger intryck av att vara spiralformat, tredimensionellt, fyrkantigt eller plädliknande beroende på hur ljuset faller på skollorna.

Ja ni läste rätt. Handtaget på den här Lum Chinese-utgåvan från Spyderco har glasfiberhandtag och inte kolfiber som det ibland felaktigt uppges.

Kniven får relativt mycket fickkniv när jag vill ha något som är lätt, inte för stort och därtill elegant och personligt. 


/ J - konstaterar, ibland vävs drömmar i Japan

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar