fredag 30 september 2016

Fredags-EDC II



Framelockfriday är en hashtag som ofta dyker upp på Instagram, forum och andra digitala mötesplatser. Eftersom det är fredag idag så vore det därför lämpligt med en kniv av dylikt slag för att kunna delta i gemenskapen. Fast obstinat som jag är blev det nog så långt från det man kan komma. 

Ibland är det nämligen skönt med enkelhet. Därför bärs det idag en kniv av mer klassiskt snitt. En slipjoint från Böker och inte så mycket mer. Nu misstänker jag starkt att det kommer att ändras under dagens lopp som det ofta plägar göra. Men för stunden känner jag mig lätt om fickan och om foten. Så jag begav mig till en skogsdunge för att kunna andas lite. 



Kniven är som sagt en slipjoint, mönstret en "Copperhead". Att de kallas så lär komma sig av att det främre bolstret påminner om en sådan orms huvud. Det här exemplaret har skollor i färgat ben som är frästa "jigged" och färgade röda. Jigged bone finns i massor av varianter beroende på tillverkare och knivmodell. 

Den här kniven är märkt med Bökers "Tree Brand Logo"* som synes på den i sidan infällda skölden. Trädloggan talar om att det är en Böker Manufaktur det handlar om. Det innebär också att den är gjord i Solingen, Tyskland. De två bladen är av kolstål och polerade. 

Som vanligt medförs även en styck HTC10 som bärs i ett Gollafodral som troligen är omodernt men passar mig. 


/ J - fredagsmyser

* Böker har ett par olika klasser på sina knivar där Böker Manufaktur är gjorda i Tyskland, Böker Arbolito i Argentina och Böker Plus i Kina vilket även gäller det enklaste budgetmärket Magnum by Böker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar