måndag 3 oktober 2016

Oktober


- höstmånad, knivmånad



Ölfesttider för den som uppskattar det och den tiden på året då man får blöta lönnlöv mitt i pannan när man cyklar till jobbet kunde noteras under morgonens färd. 

Man måste nästan vara total tidsdyslektiker för att kunna missa att det är höst nu. De som rannsakar, dömer och arkebuserar älgar är i full fart i norra Sverige och vi övriga kan njuta av eller förfasas av de explosiva färger som börjar omge oss beroende på inställning till årstider.

Själv är jag vankelmodig. Färgerna, den klara luften och de vanligen mycket goda förutsättningarna för framför allt Mtb-cykling talar för hösten som min tid. Det senare är dock inte aktuellt för tillfället eftersom jag tycks ha glömt bort hur man cyklar i år och på köpet lagt mig till med ytterligare en liten knivsamlare i vikt. 

Mot talar det annalkande mörkret, med kortare dagar och mindre sol och vemodet över att sommaren är slut. Saker börjar förvisso om igen men det gör även att räkenskapens tid nalkas på något vis. 

När det blåser så det knakar i det ostadiga åttiotalsbygget jag bor i och mörkret sänker sig norra halvklotet kan man dock ägna lite mer tid åt det här intresset, knivar i olika former. En variant är att skriva om dem så det ämnar jag göra. 

Vad händer här på "Knivigt värre" i oktober? Förhoppningsvis tämligen mycket go' vänner!


  • "Dagens bild" fortsätter förstås. Inslaget där jag utifrån någon bild jag tagit skriver några rader om vad som råkar falla mig in när jag ser på just det fotot. Troligtvis något om knivar men det kan förstås vara något annat som jag kommer att tänka på när jag sitter där och plitar. 

Knivshop och Knivigt värre presenterar den första fällkniven från Tora Tactical Knives


  • Knivrecensioner blir det några stycken. Närmast fortsätter flirten med dolkformatet med Lionsteels "Daghetta". Sedan någon dag försiggår även bärande och testande av knivar i samarbete med Knivshop.se och resultatet av det kommer ni kunna ta del av här men framför allt på "Vasst", Knivshops egen blogg. De knivar som är aktuella i det fallet täcker ett rätt brett spektra då de är distinkt olika: Tora Tactical Knives första fällkniv, Kizers tvåmiljonte  - känns det som "Ursa Minor" och ytterligare en italienare i form av "Opera" även den från Lionsteel för övrigt. 

Opera från Lionsteel. Här i sin amerikaniserade from med tumöppning och G10


Det en rad knivar från Spyderco i pipelinen och väntar på att få presenteras. Det handlar om specialformat som Pingo, klassiker som Starmate och inte minst favoriten Gayle Bradley 2 samt lite nyare modeller som exempelvis Sage 5. Den senare kommer att jämföras med sina föregångare mer än recenseras. I mån av tid planeras även färdigställandet av texter om knivar från Viper och Maserin.

  • Någon kåserande text blir det också. Förra månaden blev "Kejsarens nya kläder" mycket populär tillsammans med "Stålsnobberi". Om inte siffrorna ljuger helt är det populärt när jag vässar pennan eller snarare tangentbordet och spetsar till formuleringarna. Det här gången kommer jag att ventilera några tankar om samlande under rubriken "Jagdkommando". 
Det finns även tankar från min sida att börja med ett inslag som skall heta något i stil med "månadens gästkniv". Knivar av olika slag som dock inte ingår i min egen hög men som jag kan presentera i lite olika former. 

Sen vill jag passa på att förtydliga en sak då jag fick frågan häromdagen. Alla knivar jag presenterar här på bloggen är mina egna om det inte av texten framgår något annat. I de fall jag skriver om lånade knivar eller för Knivshops räkning skall det framgå tydligt för undvikande av missförstånd. 



/ J - idag bloggare


#knivesandbikes #aliaspostmortem #knivigtvarre 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar