tisdag 29 november 2016

Jag tror jag flippar ur...

- ett nödrop!


Alltså det här med "flippers", jag tror jag blir halvt galen om jag inte redan är det. Troligen är jag unik och den enda i hela knivvärlden som tycker så här eller så kanske vi är två?

Men jag vill verkligen inte att alla mina knivar ska ha blad som ser ut som ett stort L - jag tycker inte att det är snyggt. JO, undantag finns förstås. Det gör alltid det, tack och lov. Men och det finns ett men...


Jag flippar snart ur!


Snälla, alla, 

det är ETT sätt att öppna en kniv, inte det enda. På samma vis som att ramlås/framelocks inte är det enda låset. 

I förbifarten kan noteras att många som dras till flipperknivar och är besatta av att öppna knivar så fort det bara går inte sällan misstror automater eller allra helst assisterade knivar. De skall av olika anledningar "deaktiveras" så man slipper fjäderhjälp. Knivar från bland andra Kershaw och  ZT brukar råka ut för det och personer på forum blir upprörda i olika tonarter om det inte går för att de saknar "detentball". Tydligen går alla fjädrar av. Hur man lyckas med det vet jag inte. Det har inte hänt mig än.

Kizer Ursa Minor, en snygg flipper...men ändå, den har en stor stålklump på magen
 som bryter flödet. Den bakre kanten på flippern smälter inte alls in i handtagets övriga linjer


Varför bli "upprörd"? Och innan någon annat går i taket - nej jag är det inte på riktigt, så viktigt är det inte. Men ändå liiiiite. 

Jo förstår ni, det är en jäkla trend helt enkelt. Alla håller upp fingret i luften för att se vartåt det blåser och kommer fram till att flippers säljer bra. Sen hakar de på tåget in absurdum och snart varenda knivdesign anpassas för eländet. Vad har jag då emot dem? 

Tja, egentligen INGET om det inte vore för att det numera är så utslätat att det blir tråkigt. Därutöver finns det  en hel del nackdelar med dem. Här några av dem:


Utseende


För det första: flippers likriktar utseendet på knivar. De tenderar nämligen att sluta med den numera extremt kända formeln: titanhandtag med ramlås och översträckningsskydd samt flipper på kullagrade blad. Det är väl kul, om det inte vore för att det är totalt mainstream. Alla de där komponenterna måste finnas med vilket verkar begränsande för utseendet och sen är det komplicerat om än inte ogörligt att kombinera med exempelvis backlocks.*

Dessutom tycker jag att själva flippern är ful!** De sticker ut när kniven är hopfälld och förstör därmed linjerna på många knivar. Förresten sker samma sak i öppet läge. Det finns monstruösa exempel på det här. Det värsta är någon Medfordmodell som jag tacksamt nog glömt namnet på där den sticker ut som ett spretigt staket flera centimeter från handtaget och inte ser ut att ha med resten av kniven att göra överhuvudtaget.

Det finns uppenbarligen fler som tycker det är fult för nu börjar det dyka upp allt fler lösningar som går ut på att dölja dem som frontflippers och varianter där de till och med fälls in i handtaget endera i utfällt eller hopfällt läge. 


Funktion


För det andra så är själva "flippertab"-historien ofta i vägen när man använder kniven.

De är liksom som det som kallades "parerskydd" när man var liten i vägen vid arbete. Ibland vill man komma åt basen på eggen eftersom man där har mest kraft och kontroll. De hindrar dessutom nästan alltid sidledes grepp "pinchgrips". Till skillnad från alla amerikaner så bjuder den skandinaviska och för all del ofta ryska traditionen på knivar utan dylika påfund och se det fungerar alldeles utmärkt det också! Man skär inte automatiskt av händerna för att en kniv saknar fingerskydd. 

Förresten är de i vägen i fickan också. Knivar med annars låg profil försedda med en mer eller mindre stor metallnäbb pickar på allt som befinner sig i närheten. Nycklar, telefon eller din hand på väg ned i fickan. 

Sen var det själva öppningen. Jag kanske inte alltid VILL öppna kniven blixtrande snabbt av lite olika anledningar. En är att det kan skrämma folk som inte är riktigt lika knivtokiga som vi. Det både låter och ser tämligen aggressivt ut i andras ögon. Med en flipper finns sällan alternativ mest beroende på att även om de förses med kompletterande öppningsmetoder så trimmas "detenten" hårt för att fungera optimalt vid snabböppning. För det mesta blir då kniven halvt omöjlig att öppna på annat vis. Undantag finns förstås även här. 

Med flippers har även följt kullager som en "naturlig" utveckling. Varför kan man undra. Egentligen är det inte alls en bra lösning på en kniv. Jag hävdar att glidlager i fosforbrons är bättre ur nästan alla perspektiv. De är billigare, enklare och därmed finns det mindre som kan gå fel, lättare att rengöra och så vidare. 

Det blir lite, ska vi säga, motstridiga argument när man konstant strävar efter öppna konstruktioner eftersom de är "lättare att rengöra" för att sedan stoppa in finlir som små metallkulor eller stavar i pivotskruven. Ganska komiskt egentligen. De finns ju bara för att knivarna skall bli snabbare och kännas på ett särskilt vis när de öppnas och stängs. Vilket helst skall ske ofta och mycket. TV-soffan någon?


Grepp


Och en invändning till - jag uppskattar inte hur man måste justera greppet efter att ha fällt ut en flipperkniv med pekfingret. Något som man inte alls behöver göra på samma vis med säg ett hål eller tumknopp, rätt placerade nota bene.

Jo, det är kul att flippa knivar ibland. Det fungerar lite som en variant av jo jo eller stresskulor för den knivintresserade. Det beteendet känner nog de flesta av oss igen och det gäller i högsta grad även mig.


Men snälla, snälla knivindustri ALLA modeller behöver inte kunna flippas upp.


/ J - behöver flippa lite för att lugna ned sig

* Två exempel är SOGs "Twitch" och Spydercos "Introvert" som av flera lanserats som den första flippern med backlock vilket alltså inte är det minsta sant. 

**Ungefär på samma vis som en del inte gillar Spydercos knivar för att deras hål orsakar en "knöl" på bladryggen. Flippers gör ju samma på andra sidan bladet. 


#knivesandbikes #aliaspostmortem #knivigtvarre 

2 kommentarer:

  1. Trist när knivar liksom bilar blir utslätade till den grad att man inte längre lätt kan urskilja märket på dem.. Är det en Mitsubishi eller Mazda? Kizer eller Kershaw typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda positiva i den kråksången är att trender numera ofta ger upphov till mottrender. :-)

      Radera