tisdag 17 januari 2017

Dagens bild nr 99 "Ain't no Dice"


Ett populärt sett att öppna fällknivar nuförtiden är via en liten hajfena som sticker upp ovanför ryggen på handtaget - en flipper. Det är mycket snabbt, i de flesta fall enkelt och många uppskattar finessen och inte minst lekvärdet. Själv är jag något mer kluven. Förvisso har jag inget emot en väl fungerande flipper men anser faktiskt att det inte är det bästa sättet att öppna en kniv på av flera olika anledningar som jag har andledning att återkomma till. 

Men det är mycket populärt och då är det tämligen naturligt att de flesta tillverkare hoppar på tåget. Där det finns intresse finns även pengar att hämta. Något märkligt i sammanhanget är då att flera av de mer namnkunniga knivproducenterna var rätt sena med ge sig in i konkurrensen. Det gällde framförallt Benchmade, Spyderco och Cold Steel. Om jag nu inte minns fel så har de sist nämnda inte kommit ut med någon än. Det låter sig inte kombineras helt enkelt med deras dominerande Tri-Ad Lock misstänker jag. 



"Ain't no Dice"


Men även om syndaren vaknar sent så kan de få upp ångan efter hand har det visat sig. Det gäller dock inte Benchmade vars första försök på området knappast rosade marknaden vilket fick dem att mer eller mindre ge upp tycks det. Det finns någon modell på programmet men flippers dominerar inte katalogen om man säger så. 

Spyderco började trevande även de. Först kom inget, sedan inget, därefter något och sen sade det pang. Först ut var "Southard Flipper" som följdes av "Domino" och "Dice" och senare smashades även modeller som "Mantra 1 och 2" in. Under tiden hann deras samarbete med Peter Carrey resultera i lyxkniven "Rubicon" som nu ynglat av sig till en enklare "Rubicon 2". Det har även blivit en Southard 2 kallad "Positron" samt någon udda karaktär som "Introvert" samt en jätteorm i form av "Mamba". Nu senast dök Bradleykniven "Advocate" upp. Det finns således ett antal olika modeller att välja på för den flippersugne. 

Jag kan ha missat någon i min uppräkning men trenden tycks klar. Även Spyderco har egen kupé på flippertåget numera. 


/ J - flippar lugnt eller kanske ur

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar