måndag 24 april 2017

Dagens bild nr 110, "Grått mot grått"


Just nu regnar det i Småland. Grått mot grått, världen är insvept i aprilväderskappa. I ena stunden skiner solen och i andra snöar det. För ögonblicket ett par tre grader, kall vind och regn och världen saknar färg med undantag för den snorgröna mobilkran jag skådar utanför fönstret. 

Jag tror bestämt min planerade cykeltur ikväll regnar inne. Istället får det nog bli ett besök på ett gym istället och kanske lite gymnastiserande av fingrarna genom att skriva stolpar till kommande recension av den här kniven!



"Gray on gray"


Dagens bild är också en bild på min senaste kniv. En "RSK" eller Real Steel Knives. Just den här designad av den polske knivmakaren Ostap Hel och döpt till "Puuko". Ett samarbete och inte en "in house"-design med andra ord. 

Den finns i två versioner där en är en frontflipper med "scandigrind" och så den här försedd med vanlig flipper och ett "duplex"-blad med två slipfaser. Nyttan av det kan man diskutera och det ämnar jag göra vad det lider. 

Utöver det så är det en av de mest avancerade knivar jag stött på som försetts med handtag i stål och inte i titan. Det gäller formgivning och konstruktion i stort och detaljer som i hur ytan utförts samt hur kniven är lättad och fräst på insidan. Kniven har även försett med kullager och översträckningsskydd som sig bör på en modern hi-tech fällkniv. 

Det kan bli intressant läsning!


/ J - funderar på om "Steel is real"...

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar