fredag 7 april 2017

Host host, "Grik"...

- av den stora idén bidde det inte ens en tumme



Ibland undrar jag lite hur tankarna går när saker skall formges. Ett problem vi har på jorden är att vi är många, väldigt många varav några kläcker bra idéer. Det har genom historien betytt att bra tankar faktiskt kan uppstå parallellt på flera ställen samtidigt. Ni vet, skriftspråk, hjulet och så. 

När det kommer till knivar förhåller det sig förstås på samma vis. De är dessutom per definition tämligen enkla rättframma saker med ett grepp i ena änden och något vasst i den andra. Något mer komplicerade blir de om de skall vikas på mitten men de är fortfarande inga rymdraketer. 

Vad gäller mer designinriktade detaljer som har med utseende att göra är det en annan femma. Särskilt nu när en kvick sökning på valfri sökmotor på internet genererar många träffar på det mesta. 

Världen har blivit större och mindre på samma gång.

Det som fick mig att tänka till var Cold Steel. De har gjort "det" igen. Först tänker man länge och väl för att uppfinna något. I det här fallet ett "nytt" sätt att öppna en fällkniv. En uppgift som inte med lätthet låter sig göras nuförtiden. Det mesta har prövats men skam den som ger.

Man tänker till och efter att ha vankat av och an värre än professor Balthazar* på sin kammare kommer man fram till: ETT HÅL i bladet. Nämen....det var det ju ingen som tänkt på förut! Vilken affärsidé, den kan nog bli något i framtiden skall ni se. 

Men för att göra det HELT annorlunda än alla andra hål förses det med en liten ramp runt kanten vilket i reklamtext blir "revolutionerande" och döps till "HTR" och kallas för ett nytt "öppningssystem". För det är ju vad man vill ha - extra saker som sticker ut utanför bladets sida i vägen för det som skall skäras. 

Ett revolution i knivvärlden...ett HÅL i bladet!


För att vara övertydlig - Spyderco har redan för länge sedan kommit på att man kan öppna en kniv via ett hål i bladet främst anpassat för en tumme. Det skulle förvåna mig om någon i hela knivvärlden har missat det. Även de kom vid något tillfälle på den, enligt mig, dumma idén att göra en god funktion sämre genom att göra den "enklare" att nå. De kallade lösningen "Cobra Hood" och den återfinns bland annat på modeller som "ATR". Inte heller det någon bra uppfinning enligt mig. 

Nåja, Cold Steelkniven blev gjord och döptes till "Golden Eye". På vanligt smaklöst vis förser man bladet med blaffiga loggor där man dessutom "inspirerats" av logotypen från Bondfilmen "Golden Eye". Att därtill förse öppningsringen med guldfärg och ett clip som skall vara "guld" men ser ut som billig gulmetall är mest sorgligt. Ja, återigen enligt mig då. Det finns säkert något som uppskattar John Deere färgschemat med grönt och gult. 

Sen har vi försök nummer två  som jag tog del av via "KniveNews" häromdagen. Den kallas för "GRIK" och är resultatet av mycken möda och hårt arbete. Märkligt då att den på ett intressant sätt ser ut som en grövre och klumpigare version av Spydercos Native.  Har ALLA idéer tagit slut?

Nota bene så säger jag inte att knivarna är dåliga. Tvärtom är de säkert bra, flera CS knivar är trots allt det.

Nu kan det vara jag som bara ser dåligt. Jag är öppen för diskussion och menar inte att jag har rätt på något vis. Men lite konspiratorisk känner jag mig. Den tanken går ut på att alla Cold Steels idéer inte riktigt är deras egna. 

/ J - iakttar



* för er som inte är gamla nog var det ett av de där psykadeliska barnprogrammen på sjuttiotalet

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Stort tack för den tid du lägger på din eminenta blogg! :-)
    Jag undrar om du skulle vara intresserad av att få ett påskägg hemskickat?
    Obs, ägget innehåller inga sötsaker!
    Bara att svara så kommer ett paket med posten!
    Vänliga hälsningar
    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du! Det är jag naturligtvis :-), vem är inte det? Nu blir jag väldigt nyfiken! Förlåt att jag inte svarat tidigare. Har varit lite "ur form" ett tag. / John

      Radera
  2. Paket på väg!
    Mycket nöje!
    /L

    SvaraRadera