måndag 10 april 2017

"Underhåll"



Det är en sak jag inte helt förstår och ämnar dryfta med er! Hur kommer det sig att vissa knivanvändare känner ett sådant instinktivt behov att demontera sina knivar stup i kvarten? Det tycks även vara så att de som använder dem minst behöver plocka isär dem mest. Men det är bara en känsla jag får och den kan vara fel.  


En som gjort sig en snabb karriär på området är bland andra YT-recensenten Nick Shabazz som även fått en egen kanal på "Knife News" där han ondgör sig över vissa fenomen han inte gillar. Nu tycker jag att han är tämligen underhållande och följer honom därför. Om man bortser från rösten och de viftande händerna hela tiden så är han rätt ok enligt mig. Men de kännetecknen tillhör kanske New York-bor, vad vet jag. 

Några av hans käpphästar handlar om "red Loctite" och inte minst skruvar, lager och deras utformning. Det kan jag hänga med på och för det mesta hålla med om. Men inte att han kan döma ut hela knivar eller åtminstone kritisera dem hårt för att de inte går att "underhålla", det vill säga med lätthet plocka isär i molekyler. Han avskyr också glidlager i nylon då det tydligen slutar fungera hela tiden. En upplevelse jag inte delar trots många års nyttjande av knivar. Uppenbarligen har han aldrig känt på en MCusta för övrigt. 

Visst, jag tar själv isär de flesta knivar jag äger men det är mest för att jag recenserar dem. Av nyfikenhet över konstruktionen och hur detaljlösningarna ser ut. Men absolut inte för att det "behövs" i någon särskilt omfattning. 

Det underhållande i hela kråksången är att han själv hela tiden framhåller att han bor i en stad, jobbar på kontor och därför inte brukar sina knivar "hårt" eller har behov av större knivar. Alla de argumenten kan jag förstå och skriva under på men jag kan inte i sammanhanget greppa varför man då hela tiden behöver plocka isär sina fällknivar för "underhåll". Vad exakt är det som händer med dem som gör att det krävs? Fickludd? Om det räcker för att få en kniv att sluta fungera kanske den inte är så bra trots allt. 

Viper Timeless, isärplockad för att spänna pivotskruven



För mig är det ganska uppenbart att det är ett konstruerat behov. Det handlar mer om lika delar nyfikenhet över tekniska lösningar och ett önskan av att se hur saker ser ut inuti. Han och andra är jäkligt nyfikna helt enkelt. Det är förvisso ett giltigt argument för mig. Men att därifrån sträcka sig till att hela tiden poängtera att det är negativt om knivar är svåra att ta isär förstår jag inte alls. Enligt hans recensioner kan det vara en "dödande" egenskap, något som gör att man skall avstå från köp.

Jag kommer osökt att tänka på en släkting som jagar extremt mycket och ibland använder han en fällkniv istället för sina fastbladare till framför allt hare. Kniven han då använder är en Puma 4-star. Den blir då naturligtvis kladdig och blodig och det han gör är att rengöra den med varmt vatten. Den används förstås inte till livsmedel eller dylikt efter det. Men poängen är att kniven vare sig kan eller behövs plockas isär varje gång. Det är en klassisk lockback av gammalt gott slag. Den har många år på nacken den kniven. 

Själv använder jag som bekant knivar hela tiden av olika anledningar, både praktiska och för att recensera dem och känner inte att jag behöver "underhålla" dem frekvent i bemärkelsen plocka isär dem. 

Förvisso kräver en kniv med kullager mer service än en utan men inte så det behöver göras särskilt ofta, ja enligt mig då. OM det är så att det skulle behövas i den omfattning som antyds spär det snarare på en av mina egna käpphästar om att kullager egentligen inte hör hemma på fällknivar, ur praktisk synpunkt. 

Anledningen till att jag tar upp ämnet är tvåfaldigt. Dels funderar jag över bevekelsegrunderna men jag är också litet fascinerad över fenomenet i sig. Med det menar jag det faktum att just Youtube har så stor genomslagskraft att när ett par tre höga röster där framhåller någonting så blir det en snabbt en "sanning". Så mycket att t ex CRKTs Ken Onion designade  "Homefront" effektivt löser ett problem som inte finns. Behovet av att demontera en fällkniv i fält utan verktyg. 

Missförstå mig rätt i sammanhanget kära läsare. Om en kniv är demonterbar så är det en fördel att det fungerar som tänkt. Att skruvar är av god kvalitet och inte går sönder, att de inte är av fyra olika dimensioner på samma kniv, att de inte är underdimensionerade, att passformen på övriga delar är god etc. 

Men för mig är det rätt långt bort att döma ut en fällkniv för att den inte går att ta isär. De flesta av de mest använda fällknivarna på jorden går INTE att ta isär alls. Det gäller exempelvis SAKs, Opinel och andra klassiska modeller. Av någon förunderlig anledning verkar de fungera ändå. 


/ J - undrande



1 kommentar: