söndag 3 september 2017

Pakistanska äventyr


Möjligen är rubriken en smula vilseledande då jag i ärlighetens namn inte alls vet om den här kniven är gjord i sagda land. Men sannolikheten är mycket stor med tanke på omständigheterna. 

Det rör sig om ett auktionsfynd. Eller för att vara mer exakt ett potentiellt fynd. Det kan även bli en historia om lurendrejeri eller komma att handla om ett tredje, högst troligt alternativ, nämligen det att man får precis vad man betalar för. 

Det här är precis vad jag tror mig betalat för


Att det handlar om en kniv från österlandet står inte i beskrivningen. Men den är mycket ärlig och som märke anges "no name". Dock står att den är handgjord. Båda de upplysningarna pekar österut, det och priset. I produktbeskrivningen står att läsa att knivarna kan kosta allt mellan 69-149 dollar. Jag betalade 14 Euro.  

Vidare nämns att materialet i bladet är ett damaststål och ingående komponenter preciseras till: 1095 och 15N20. Rostbenäget kan konstateras. Antal lager sägs vara 274. Att det ens omtalas ser jag som ett plus sen kan jag förstås inte veta om det stämmer. 

Skollorna uppges vara kamelben och det tror jag på då det är ett billigt och i stora delar av världen lättåtkomligt naturmaterial. 

Det är ingen design jag känner igen så det rör sig inte om piratkopia


Hela äventyret består i att utforska terra incognita för mig. Hur är egentligen passning och kvalitet på den här kniven? Av bilderna att döma ser de någorlunda ut. Men en bild säger inte bara mer än tusen ord den är lätt att försköna, förfalska och kan bytas ut också. Dessutom är försäljaren noga med att tala om att det inte är exakt kniven på bilden som erhålls eftersom det skulle bli dyrare att fotografera varje kniv enskilt. Så det är högst troligt ett utvalt exemplar som avbildats vilket väcker följande frågor:  

  • Är det "äkta" damasksmide eller är det bara etsad stålplåt i bladet? 
  • Om den är äkta hur grov är strukturen i bladet?
  • Är härdningen ens duglig eller är det en rostig bit järn som anländer? 
  • Är den överhuvudtaget slipad och i så fall hur illa?
  • Kan jag stoppa ned pekfingret mellan skolla och tånge? 
  • Hur ser det medföljande fodralet ut?


Frågorna är många och jag är er svaren skyldig!


/ J - nyfiken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar