onsdag 7 februari 2018

Dagens bild nr 137 "Läderfodral"

Det är sällan jag bär knivar i läderfodral nuförtiden. Ja förresten jag gjorde det inte så ofta "förr" i tiden heller. De jag bar mest på det viset var modellerna 112 och 110 från Buck och min första Leatherman, en "Supertool" från tiden då det begav sig. De knivarna är så pass tunga att de blir ett bekymmer i alla fickor utom i stadiga jackfickor särskilt som de saknar clip.  

Sen har det följt med bältesfodral till fler knivar i samlingen, exempelvis EKA 88 och Fox W515. Men de knivarna passar betydligt bättre löst i fickan enligt mitt förmenande. 

De enda läderfodral som kommer till användning nu är den typen som skyddar kniven från omgivningen och omgivningen från kniven. Den typen som levereras till EKA Executive, Victorinox Classic, Maserin Gourmet, Viper Timeless och Fox Slim Dragotac för att nämna några.  




"Leather Sheath"


Kniven på bilden levererades också med fodral trots att den enligt modernt koncept är utrustad med clip. Det är dock en substantiell kniv så löst i fickan kommer den inte till sin fulla rätt. Särskilt inte som det redan rätt långa handtaget utrustats med en förlängd tang enligt förlagan. 

Modellnamnet vet jag faktiskt inte men kniven är en hypermodern tolkning av en Higonokami och kommer från Katsu. Materialen är titan, kolfiber, D2 och den är försedd med kullager, ramlås, översträckningsskydd och låsarmsförstärkning. Alla attribut som hör till kategorin med andra ord. Formen och öppningsmekanismen skiljer den emellertid från mängden. 

Recension kommer förstås!


/ J - fodraltestaren

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar