torsdag 29 mars 2018

Gisslan - dramats upplösning

En historia så här på självaste knivens dag sitter väl aldrig fel? Den här lilla anekdotiska berättelsen börjar med "Gisslan" och nu har dramat fått sin upplösning. 

Jodå, till slut löste det sig. Även en blind höna och så vidare. Men innan jag går händelserna i förväg så vill jag påminna om vart det förra inlägget i ämnet slutade. Det slutade med väntan. En väntan på en avi. 

Den dök faktiskt upp något senare. Beloppet var på 87 kronor. En summa som är intressant med tanke på jag tidigare arbetat för bland andra Telia och därför vet vad det kostar att skicka ut fakturor till kund. Särskilt när det görs via papper och snigelpost. Låt oss för enkelhets skull säga att den här affären inte går med vinst. Får jag rekommendera att Sverige eller snarare Post Nord följer i flera andra länders fotspår och inte bryr sig om värden understigande en viss summa för att slippa den här farsen?

Den numera befriade gisslan., Two Sun TS50 Tusk


Vart de sedan fått summan att betala ifrån vete gudarna. Eller jo det kan jag nog svara på då de trots att paketet var märkt "Gift" gått på den angivna summan om 6$. Frågan är om de ens får momsbelägga något märkt som gåva eller om det faktiskt endast är tullverket som får avgöra den saken. Min kännedom om lagtexten därvidlag är för dålig.

Att de utgick från det beloppet är i sin tur är mycket komiskt. Naturligtvis kostade kniven mer än så även om den relativt sett var billig. Men det visar på hur chanslösa de är i det här sammanhanget. Eftersom det var en auktion utan reservationspris kunde kniven för övrigt ha kostat precis den summan. Det finns också riktiga lågprisknivar som faktiskt inte kostar mer och det kräver viss insikt i ämnet för att kunna skilja dem åt. 

Hur som haver jag valde att betala via den hemsida som satts upp för ändamålet och det gick att göra via Swish. Den delen av hanteringen var mycket enkel måste erkännas om än motvilligt. 

Ett par dagar senare anlände mitt paket och kunde hämtas ut hos det lokala postombudet som i mitt fall råkar vara en Preem-mack någon kilometer från hemmet. Väl kommen förbi Arlanda gick hanteringen smidigt. Vad som dock inte imponerar alls är totaltiden. Paketet anlände Sverige den 5 mars och den 26 mars fick jag det i min hand. TRE VECKOR tog det att leverera en försändelse inom landet. Det är vad det normalt tar att skicka varor från andra sidan jorden med fraktbåt.

Jag väntar fler paket. Återstår bara att se vad som händer med dem. 

Heja Postnord!! (ja, jag är ironisk)


/ J - antipostig



#avskypostnord

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera