torsdag 26 april 2018

Dagens bild nr 147 "Något saknas"


Knivar är i första hand redskap ämnade för att skära saker och ting. Sen finns även de som har alternativa funktioner av allehanda slag. Där kan ingå att bryta och bända och de bästa exemplen på den sortens redskap är nog dykknivar. Sen finns det de som envisas med att ta en för det ändamålet underlägsen konstruktion, fällkniven och lik förbaskat försöka göra dem till bräckjärn. Marknaden är full av den sortens tingestar. 

Spyderco är ett märke som inte hakat på den trenden i någon större omfattning. Den här kniven "Chaparrall" är ett exempel på motsatsen för övrigt. En liten elegant kniv med en godstjocklek på endast 2 millimeter. Lägg därtill en full flatslipning och ni får en kniv som är svår att överträffa när det gäller att skära bra. Men som kofot duger den mindre bra det får erkännas. 




"Something is missing"


Om man nu envisas med att utföra tyngre varianter på arbeten så är jag en varm anhängare av att använda rätt redskap till rätt uppgift. Personligen tillhör jag inte kategorin som ofta hamnar i situationer där jag måste använda min minsta fällkniv till att laga en trasig bulldozer på en öde ö eller vad det nu råkar vara för scenario som används som argument för att diskutera "hard use" på diverse forum. 

Exakt vad den här stackars kniven faktiskt råkade ut för vet jag inte. Troligtvis har den används som skruvmejsel eller något liknande. Hur som haver har den brutit näsan och är i stort behov av plastikoperation. Vad det lider skall jag ge mig på att reprofilera bladet en smula. Det lär bli amatörmässigt gjort men å andra sidan kan det inte bli så mycket värre än nu. 

Det känns som det finns en utmärkt anledning att återkomma med före och efter bilder. 


/ J - aspirerande kirurg

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar