måndag 28 maj 2018

Dagens bild nr 150 "Hök"


Det verkar inte bättre än att jag blivit fågelskådare på gamla dar. Under en exkursion hittade jag den här färgglada gynnaren under några buskar där den häckade. Det verkade som den ruvade på något. Eftersom jag inte kunde hitta något i äggväg misstänkte jag starkt att det var hämnd. Hämnd för att ha blivit störd i sin vila så jag höll nogsamt undan fingrarna. 

Ett foto hann jag dock knäppa innan gynnare tog till flykt. Det verkar vara en rar fågel det här. 





"Hawk"



Modellen är "SpyderHawk" från allas våra Spyderco för dem som inte redan vet eller listat ut det. Är man specialintresserad så är beteckningen "H1" på bladet en rejäl ledtråd till vilket märke det handlar om. Det är ett i vissa avseenden mycket speciellt material då det är närmast helt korrosionsbeständigt. Den andra ledtråden är eggen som är en "spyderedge" med sitt distinkta sågtandsmönster som så ofta kopierats. Den tredje och kanske mest avslöjande detaljen är det stora hålet i bladet. Det var ledtrådar för knivfantasten. 

För den icke knivintresserade är det bara en kniv med märklig bladform. 


/ J - skådar given fågel i munnen

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar