torsdag 24 maj 2018

Postjävlamord


Anekdotisk bevisföring är vanligtvis inget jag är någon större vän av. Men vad gör man när de små historierna förvandlas från en rännil till stormande jokk så här i vårtider? Historierna, bilderna och till och med filmerna om hur Postnord missköter sitt uppdrag har bara växt över tid och är nu en brusande massmedieälv. Missnöjet når ständigt nya nivåer och jag hör ytterst få om än någon som är nöjd med situationen. 

Jag har sällat mig till den skaran. Först var jag bara sur. Sur över de nya avgifterna och det allmänna tillståndet helt enkelt. För det går inte att komma ifrån att det var skönt att ha tur och slippa tull och moms ibland. Men det kan jag leva med eftersom det råkar vara sättet på vilket vi organiserat vårt samhälle. Men de stoppade som bekant inte där utan lade på sin löjliga 75-kronorsavgift på utrikes försändelser. Även där förstod jag syftet även om jag verkligen inte anser att metoden var den rätta. 

Mest sur blev jag dock över de nya leveranstiderna. Under den här tiden har jag fått ett par paket från några olika destinationer i världen som Honk Kong och USA. Det som inträffat är helt enkelt att tiden för hantering och utskick inom vårt land vida överstiger den som det tar att skicka paketen från resten av klotet oavsett ursprungsland och transportsätt. Någon vecka på båt över vatten, tre veckor inom Sverige. Och för den försämringen har man den dåliga smaken att ta betalt och dessutom mer betalt än tidigare. Det är lite utvecklingslandsvarning på den trenden. Inte värdigt världens äldsta postväsende och tidigare ett av de mer välfungerande. Sen är det är som bekant inte bara hanteringsavgifter som tillkommit. Portot på vanliga brev har exempelvis galopperat iväg uppåt och fler exempel finns. 

Tomt, bara väldigt tomt



Men nu är jag inte sur längre utan riktigt förbannad! Nu stjäl de också! Jag hade köpt en kniv från Kina via eBay som jag väntat ett tag på. När paketet anlände var det ekande tomt. Inte en kniv att skåda så långt ögat kunde se. Det kan göra vem som helst arg. Värre var att det var en present som nu blir svår att få fram både i tid och överhuvudtaget. För att ytterligare lägga sten på börda finns ingen chans för mig att återfå pengarna. Jag återkommer till varför. 

Dessutom har de mage att från kundtjänsthåll mer än antyda att det kan vara avsändaren som lurat mig. Nu har jag köpt ett tiotal knivar från Two Sun Knives tidigare och jag vet att de går att lita på. Tror man inte mig kan man med tanke på det jag tidigare sagt alltid titta på de tusentals omdömen som finns att tillgå på eBay så blir bevisföringen mindre anekdotisk. 

Förutom att skriva av mig här har jag förstås kontaktat både "kundtjänst" på Postnord och Two Sun via eBay. Först kunde Posten inte hitta paketet alls. Därefter gjorde de det och kundtjänstmänniskan meddelade glatt att hon kunde se att paketet lämnat Tullen och borde vara på väg till mig. Jotack, replikerade jag "det har kommit fram men det är inget i det". Det enda svar jag först fick var en länk där man kan reklamera. Skitkul då den är på tre sidor och jag måste veta i princip ALLT om avsändaren vilket jag inte gör. De heter förstås inte "Two Sun" eftersom det är ett varumärke utan det finns ett företag bakom e t c. Mycket arbete för mig, inget för dem. 

Men den springande punkten här är att jag ändå inte kommer att få tillbaks några pengar att tala om. Varför då undrar vän av ordning? Jo ser ni, det här är en auktionsvinst och inte ett reguljärt köp. Då kan man som jag i det här fallet ha tur och betala betydligt mindre än listpriset på aktuell vara. Jag fyndade helt enkelt! För det blir jag straffad eftersom jag i och för sig naturligt, bara kan få tillbaks pengar för det jag faktiskt betalt. Samt tull och moms då förstås. 

Den aspekten är extra intressant för oss knivsamlare eller för den delen vilken samlare som helst. Lek med tanken att fler paket eller innehåll försvinner. Det är nämligen inte alltid det monetära värdet det handlar om. En kniv i det här fallet eller annat samlarföremål kan ju ha andra värden också. Som att de är mycket svåra att få tag i eller bara fyller ett hål i just din samling. Då spelar det mindre roll om du får tillbaks en mindre summa pengar. Visst det går att välja andra transportsätt men det är inte alltid det är du själv som väljer fraktmetod eller leverantör. 

I ärlighetens namn kan jag inte vara etthundra procent säker på att det var i Sverige kniven försvann. Men allt annat förefaller utifrån hur paketet är tejpat till exempel synnerligen otroligt. Allt tyder på det. 

"Som ett brev på posten" lydde ett uttryck en gång. Det känns inte bara obsolet utan helt utdött och är mest ett skämt idag. 


/ J - postmodern eller kanske postmord(ern)



PS. Two Sun kompenserar mig med en schablonsumma för den försvunna kniven om 15 dollar vilket förstås inte täcker värdet. 

#skitpostnord #postnord


3 kommentarer:

  1. Jag väntar på 4 knivar i nu 6-8 månader utan att ha fått dem, jag misstänker att någon Mupp på PostNord har stulit igen. ....Micke...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärt surt för din del! I mitt fall är det inga enorma summor det handlar om. Men principen att inte stjäla och att man skall kunna lita på sin postleverantör känns viktigare. Det oavsett exakt vad som ligger bakom de försvunna föremålen. Vi är lite för många nu som likt dig och mig drabbats i olika omfattningar av den här inkompetensen.

      Radera
  2. Jag beställde en present till min fru den 7:e Maj och vid kontakt med Postnord, en vecka senare, så blev paketet aldrig lastat i Umeå, utan det bara "försvann"... Efter samtal till avsändaren och ännu ett samtal till Postnord 13 dagar efter beställningen så dyker en påminnelse-avi upp i min brevlåda, jag som aldrig fått nån avi eller samtal då det är hemleverans på paketet blir förbannad, nu ska jag måsta hämta ut det själv helt plötsligt. Postnord har ingen förklaring på vars paketet varit i över en vecka....

    SvaraRadera