söndag 23 september 2018

Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip


Ibland vet man inte i vilken ända man skall börja. Det är inte lönt att förklara för dem som inte förstår som Stenmark sade. Men ibland får man försöka. Häromdagen var det en artikel på "Knife News" där det resonerades kring  den genomsnittlige knivintresserades köksknivsintresse och sades att det var lågt. Jag håller med om det. 

Särskilt efter igår. Då jag står i begrepp att recensera den här fällkniven från ArtisanCutlery kallad "Osprey" kikade jag på en recension på YouTube bara för att få en uppfattning om vad andra tycker om samma modell. Någonstans mitt i genomgången drar recensenten till med något i stil med "...this knife can really do some serious chopping in the kitchen"

Jag hoppade till och undrade om jag hört fel. Men jag var tvungen att fråga i kommentarsfältet "by the way... you don't cook much do you? You don't use this tiny little folder to hack anything. It would brake quite quickly!" Och fick svaret "What the hell are you cooking???"


"Now this is a Knife" Trots att den här köttyxan från Sabatier är rätt liten är den 
gigantisk i jämförelse med den ändå tämligen tilltagna fällkniven från ArtisanCutlery.


Svaret, jo jag gillar att laga mat och i det ingår att hantera kött och fisk. Det händer att jag köpt mig en kvarts kalv vid några tillfällen, halva lamm var åtminstone förr stapelvara och ibland får jag större bitar vilt. Då måste de förstås processas på något vis. Det är är så svårt att få in dem i ugnen annars.


Men allvarligt, ska man skratta eller gråta. Snälla snälla medmänniskor, små fickknivar eller stora dito också för den delen är i största allmänhet (med några få undantag som Opinel) helt usla i köket! När skall så kallat "knivfolk", mest amerikaner måste medges, förstå det?

Har man dessutom den blekaste aning om vad man använder en äkta köttyxa (cleaver) till så faller det ovanstående samtalet på sin egen orimlighet. För den som inte vet så är en av huvuduppgifterna att hugga genom mindre ben bland annat när man hanterar stor fisk, fågel men framförallt när man hugger egna lamm- eller fläskkotletter. Försöker du göra det med en liten fickkniv får du stå där och hacka en vecka och den lär gå sönder. Några fläskkotletter med ben lär du inte få i alla fall.

Jag säger det en gång för alla. Trenden med små köttyxeblad på fällknivar är just det, en trend. Några gillar utseendet och det är gott nog. Om det säger jag inget. Men de medför ökad vikt, större volym i fickan, inget spets och i allmänhet sämre balans än i princip alla andra bladformer. De tillför utöver ett utseende absolut ingenting.

Men det är inget fel i att gilla en kniv för utseendets skull. Jag har själv många av det slaget. Bland annat ett par fällbara dolkar. Inte praktiskt alls. Men däremot blir jag lite beklämd när någon som säger sig vara recensent inte ens vet hur man använder en kökskniv och på fullt allvar hävdar att en fällkniv som uppenbart är usel till det är bra i köket.


/ J - hobbykocken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar