fredag 5 oktober 2018

Fredags-EDC XXIV


Ficklampor ja. Behöver man dem egentligen? Tja svaret är nog avhängigt vem du frågar. Jag använder inte min dagligen men jag kan konstatera att när den väl behövs är den tämligen oumbärlig. Veckan som gått har den använts till att leta efter en försvunnen kniv under ett bilsäte på kvällen och att vid flera tillfällen hitta rätt på kombinationslåset till min cykel vilket blir allt bökigare vid den här och nästa årstid. Skummet har börjat sänka sig på eftermiddagarna åtminstone när det är mulet.  

Sen kom det verkliga eldprovet då en mobil trillat ur en ficka (inte min) och landat bredvid en cykelbana. En sträcka på två kilometer behövde sökas av i mörkret sent på kvällen. Då är en ficklampa inte bara behändig utan nödvändig. 

"Ficklampa" 

Ficklampan som är den enda riktigt moderna jag har är en Thrunite Hi Ti. En synnerligen trevlig bekantskap som ersatte mina äldre med sämre kapacitet. Jag var annars förr en "MagLitemänniska" och har ett flertal dylika i olika storlekar. Något i den vägen fick alltid följa med på vandringar och campingturer. Det blir förbaskat mörkt i ett tält i skogen på natten. 

Annars tyckes det mig vara en liten och orange dag. Åtminstone sett till de knivar jag bär där det är Spyderco med Firefly och Manbug som är representerade. Den lilla karbinhaken används oftast till att fästa bilnyckeln vid knippan. då jag oftast inte kör bil som idag vill jag inte ha med mig den. 

I övrigt vill jag bara tillönska alla en riktigt bra fredag och en kommande god helg!!


/ J - i fredagsmood

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar