tisdag 18 december 2018

Dagens bild nr 165 "Smak"

Ibland är det här med tycke och smak en smula förunderligt. Det var något jag tänkte på när det här fotot togs för något tag sedan. Kaffet smakade nämligen betydligt bättre än kniven om man säger så. 

Detta trots att kniven tillhör den lyxiga skara knivar som betitlas "mid tech" nuförtiden. En vag och svårdefinierad term som används lite olika av beroende på tillverkare men som syftar till andas exklusivitet trots att de är helt serieproducerade knivar det rör sig om. Om än i mindre skala. 

Det medför priser som matchar den amerikanska heliga treklövern: CRK, Hinderer och Strider. Kniven på bilden är en Todd Begg Steelcraft Series Glimpse 7.0. Där har ni ett namn att bita i förresten. 

Kaffet är en enkel lungo från en Nespressomaskin och således inte alls lika exklusivt, fast gott. 


"Taste"


Frågan är då varför jag inte gillar kniven? Jag menar jag ville ju göra det. Materialen är utmärkta och byggkvalitet och finish är av högsta kvalitet. Lägg därtill en "action" som är svåröverträffad både på in- och utväg.  

Så det är inte det. Dessutom gillar jag knivar som är harmoniska och symmetriska i linjerna och det är den här, åtminstone hopfälld. Ja, om man bortser från flipperfenan då. Den sticker ut och är ENORM i mina ögon. Framförallt är den ful när kniven är utfälld. Sen gillar jag inte hål i bladet av rent praktiska skäl. Men som sagts tidigare behöver inte alla knivar vara särskilt praktiska. Fråga mig annars varför jag har en bunt italienska stiletter. 

Inga av dessa detaljer sänker kniven helt. Inte ens den sågtandade backspacern som jag kritiserade i min recension eller den ännu värre låsarmen. De vägs trots allt upp av en rad positiva detaljer.  

Men det är något med utseendet jag inte kan sitta fingret på. Ursäkta alla ni som verkligen gillar den här kniven men jag tycker fortfarande att den utfälld påminner om en slapp ljummen bullens varmkorv i bröd på något vis. Och jag som sökte handstoppad Kolbász. 

Kan det vara det månne?


/ J - funderar

#knivesandbikes  #knivigtvarre

2 kommentarer:

  1. Har ju aldrig sett den utfälld men en sak som stör mig: Varför gör man en fickkniv spetsig i bakändan? För att slita extra på fickans tyg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nu en mycket bra fråga! Jag undrar detsamma. Möjligen kan det få passera på mycket stora knivar då spetsen ändå inte hamnar inuti handen. Men resten av problematiken kvarstår.

      Radera