fredag 11 januari 2019

Fredags-EDC XXXII "Mamba"

Tiden går och vi är redan i full färd med att arbeta oss in i 2019. Själva omställningen till att skriva nytt årtal har av någon outgrundlig anledning gått osedvanligt lätt för mig den här gången. Inga freudianska felskrivningar alls faktiskt. Så långt kanske skall tilläggas. Möjligen för att jag aldrig gillade det förra året av ett antal olika orsaker. 

Hur som haver är det nu januari och knivåret har minsann börjat med en nyårssmäll!


"Mamba"


I fickan återfinns två nya bekantskaper för min del. Detta trots massivt motstånd kan sägas. För tillfället är det inte lätt för en kniv att ta plats då Spyderco Kapara har varit svår att mota bort sen den anlände från Knivshop. Den har liksom flyttat in och vägrar att röra på sig. Den i sin tur brottas hårt med Two Sun Horizon som är ruskigt kompetent även den. 

Men nytt måste prövas och idag är det QSP Mamba som spelar första fiol. En slank elegant lättviktare med sympatiska skollor av välvd och arbetat kolfiber, blad av VG10 och försedd med kullager. En alltigenom sympatisk bekantskap inledningsvis. 

Den sällskapas av en skönhet från Gerber. Ja, jag vet att det inte är ofta de två orden samsas i samma mening, "skönhet" och "Gerber". Det har knappt hänt sedan åttiotalet. Men nu råkar Pocket Square med aluminiumskollor vara just jäkligt snygg. Därtill har den ett ruskigt bra clip och sitter bra i fickan. Stålet däremot är skall vi säga, inte det bästa men åtminstone namngett vilket inte var givet med knivar från Gerber tidigare. Jag återkommer med rapport i det fallet. 

Plånboken är en gammal julklapp från min mor. Renskinn från Kero skinnprodukter. Enkel karbinhake från Sea and Summit (XXL) som mest används för att häkta fast bilnyckeln vid knippan. Jag är ju en sådan där cyklist som endast ibland tar bilen så den nyckeln har ingen permanent plats i den lilla knippan. 


/ J - testpilot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar