måndag 4 februari 2019

Man kan inte vinna dem alla!

I söndags var det dags för dragning i min "GAW" (give away) på Instagram. Det var ett samarbete mellan mig och QSP Knife som generöst sponsrade med kniven. Det var tillika min första insats på området och därför begick jag ett antal nybörjarmisstag som jag inte ämnar göra om vid nästa tillfälle. Det finns så många nya misstag att göra så gamla behöver inte upprepas är min livsfilosofi.

Innan jag lade ut inlägget sneglade jag på hur andra gått tillväga. Så långt var allt väl men ändå lyckades jag få länken till min sponsor fel då jag skrev "@qspknives" när det skall skrivas i singular @qspknife. För mig låter det märkligt men det är så de vill ha sitt namn. Som tur var påpekades det tämligen omgående av en av deltagarna. 

Mitt eget exemplar av QSP Copperhead, vinstkniven är utrustad med ett blad i svart/satin istället


Ett annat nybörjarmisstag var att inte begränsa antalet "entries". Jag borde skrivit att det endast var tillåtet med ETT bidrag per person. Nu var några deltagare ytterst entusiastiska i det att de tryckte iväg ett tjugotal inlägg och på flera ställen i tråden dessutom. Dessutom korslänkade de bara tillvarandra istället för öka räckvidden på inlägget. "GAW"-proffs månne? Allt för att öka sina chanser. 

Det gjorde de inte ändå eftersom jag helt självsvådligt ansåg att alla skulle ha samma chans att vinna varpå jag gav alla ETT nummer oavsett hur många gånger deras nick återkom bland inläggen. Lite onödigt jobb blev det för min del att sålla och städa. Slutresultatet blev en lista på 104 individuella deltagande konton. 

Mitt tillvägagångssätt var sedan att jag vände mig till den eminenta sidan Random.org för att få tag i en bra slumptalsgenerator. Väl där nyttjade jag deras Random Sequence Generator. För att minimera min egen påverkan bad jag min dam därhemma välja ett nummer mellan ett och tio. Hon valde sju och således ämnade välja nummer sju uppifrån på den lista som därefter genererades. I efterhand kunde jag förstås bara valt nummer ett på listan eftersom den ändå är helt slumpmässig. Men det kändes bättre så. 

Dragningen gjordes och misslyckades delvis.  Mest beroende på att när jag följde den genererade listan och på sjunde plats återfann nummer "84" av de inlägg som gjorts så visade den sig tillhöra ett privat konto. Varpå jag först inte kunde kontrollera om två huvudkriterierna uppfylldes, det vill säga att det spansktalande kontot följde mig respektive QSP Knife. Visst det hade gått att göra på omvägar via mitt eget och deras konto, men ändå. 

Fast det sket sig ändå rätt omgående för att den tilltänkte vinnaren inte länkat vidare till TVÅ kompisar vilket var ett av kraven för att delta i utlottningen. 

Därför gjordes en andra dragning som blev desto mer framgångsrik med avseende på ovanstående. Till min förvåning blev det en svensk vinnare och kniven skall därför skickas norrut senare idag. 

Grattis till "@captainfacebeard"!


/ J - en erfarenhet rikare


#knivesandbikes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar