måndag 26 augusti 2019

Dagens bild nr 179 "Stjärnskådare"

Namngivning av saker och ting är aldrig lätt. Inte minst vet alla som försöker hitta på nya namn på bilar det. Om ni inte känner till historien kan ni googla på vad det var meningen att Honda Jazz skulle ha hetat i Europa och Sverige. Det blev ändrat kan jag säga.

Samma problem uppstår lätt när man skall namnge knivar för en internationell marknad. Farorna kan ligga i att ord betyder något annat på främmande språk eller bara att de ger upphov till icke önskvärda associationer. Ni har alla i färskt minne vad CRKT döpte sin stora Khukri till! Detta trots att bland annat undertecknad faktiskt kontaktade dem och påpekade hur det stod till. De kanske betraktade det som extra marknadsföring, vad vet jag. 

Associationer var problemet för designern av den här kniven, Mazwan Mokthar, också. Han skrev till mig att han fick mardrömmar efter att ha googlat på fisken som delar namn med kniven. Han sade också "It would eat your soul in a staring contest!" Det ligger något i det kan jag intyga. 

Kniven från Two Sun med den diskreta beteckningen TS137 heter alltså Stargazer. Förutom en kniv och en fisk är det en eminent låt med Rainbow för er som inte vet.


"Stargazer"

Som alla kan se är det här en kniv som egentligen bryter mot mina principer. Åtminstone den som säger att jag verkligen inte gillar miniatyriserade köttyxeblad på fällknivar. Men vem lurar jag? Jag har inga principer och någon gång skall man ju testa allt sägs det. 

Faktum är att jag gillar den här kniven. Trots att den inte är "gjord för mig". Den är rätt typisk för att vara en Two Sun vad gäller material och tillverkningssätt även några saker som utmärker den. Den exklusiva och arbetade kolfibersidan tillsammans med dold skruv i clipet är exempel på det. Men mest är det den riktigt bra frontflippern. En av de bättre jag stött på faktiskt. 


/ J - principlös

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar