fredag 25 oktober 2019

Fredags-EDC XLIX

Ibland bara måste man skratta åt sig själv. Särskilt när man missuppfattar saker och ting. Jag presenterade en ny kniv vid namn "Puffin" från QSP igår. Det skall erkännas att jag haft den i några dagar innan den hamnade här på bloggen. Under den tiden har jag misslyckats med att förstå hur den fungerar! Imponerande va!? Särskilt med tanke på hur enkel den är. 

"Eureka Moment"
Jodå, det går att missuppfatta det mesta om bara viljan finns


Vad menar jag med det? Jo, förstår ni, kniven ser ut som en "tumöppnare", en enhandsöppnad kniv med sitt hål i bladet. I alla fall tyckte jag det. Den GÅR dessutom att snärta upp med en "spydieflick" alltså en snärt med långfingret om man ger sig den på det. Men lätt är det inte. 

Varför det är så har nu fått sin förklaring. Den är inte gjord för det! Kniven är designad för att enbart vara en tvåhandsöppnad kniv. Det av legala skäl. Däremot finns den i två utföranden, ett med ett "helt" blad och en med det här hålet. Men egentligen är det bara till för att ge bättre grepp när kniven öppnas. 

Där ser man. Däremot är en äkta enhandsöppnad version av den här modellen på väg meddelar QSP. Den kommer dock för tydlighets skull vara försedd med tumknoppar istället. 

Ha nu en god fredag på er go' vänner!


/ J - trög

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar