måndag 25 november 2019

Dagens bild nr 190 Smakfull

Liten, het och full av smak. Precis så vill jag ha min espresso. Just den här råkar vara en ulv i fårakläder  då koppen antyder att det är Illy som är aktuellt. Men ack nej, bönorna som ligger bredvid och illustrerar talar om vad det egentligen är i koppen. Det är "Death Wish". Ja, kaffet heter så. Möjligen var skaparen oerhört förtjust i dåliga acionfilmer från 70-talet inte vet jag. Eller så tycker de bara att det låter coolt. Det skall vara en av världens starkaste kaffesorter.

Jag vet inte det jag, det är snarare tämligen aromatiskt med klara chokladtoner. Det skulle nog en kännare hålla med om. 


"Tasteful"

Kniven är också liten och het. Jag har hela mitt knivliv haft en utvecklad svaghet för stiletter. Det är är modern dylik fast gjord i gammal stil. Modellen heter Piccolo och kommer från Italien. Närmare bestämt Maniago och där hittar man förutom de flesta större italienska knivmakare även det klassiska AGA Campolin. Ett litet familjeföretag som ligger bakom bland andra den här kniven. De är en av få mer traditionella tillverkare som finns kvar. 


/ J - finsmakaren

#knivesandbikes  #knivigtvarre

2 kommentarer:

  1. Är det tillåtet att importera en AGA Campolin Piccolo till sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tillstånd är det inga problem. Utan riskerar du att de fastnar i tullen och förverkas.

      Radera