måndag 18 maj 2020

Ny kniv - Kershaw Decimus

Ont om pengar har jag gott om som det heter. Därför kan  jag ytterst sällan spontanköpa knivar. Men när Wanderoo lockade med halva priset på Kershaw som tydligen inte skall saluföras där mer , kunde jag inte låta bli. 

Kniven blev den  här spetsiga saken och några större summor var jag inte villig att betala för den men när priset dalade till 225 riksdaler var det bara att slå till.


Kershaw Decimus 

Modellen är lite speciell då det är en Hinderer-designad kniv. För övrigt den första kniv som överhuvudtaget bär något spår av honom i min samling. Kershawmodellen heter Decimus och är modellerad efter Hinderers Maximus. Namnet är nog ingen slump då den här kniven är 10 procent mindre än originalet. Märkligt nog kostar den ursprungligen även ungefär 10 procent av förlagan.  Den är förstås även gjord i väsentligt enklare material. Stål, plast och 8Cr13MoV istället för titan, G10 och 20CV. Sedan är den här inte heller dubbeleggad.

Av vad jag kan utläsa från bilder och filmklipp är den däremot tämligen trogen förlagan i formerna och det var vad jag hoppades på. Den är även synnerligen välbyggd för priset är mitt första intryck. 


/ J - dolkar till det

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar