tisdag 1 oktober 2019

Ny kniv - en kniv för ordningsmakten?

Så landade den då äntligen. En av de faktiskt länge åtrådda knivarna från Cold Steel. Länge har jag velat ha en av de här. För samtidigt som det kan vara sympatiskt med lite bling och exklusivitet från stund till annan så har jag alltid haft en dragning till det praktiska.  

De olika sidorna avspeglar sig i knivhögen genom en och annan blank stilett vars praktiska värde inte ens behöver diskuteras. Motsatsen är lika tydlig den. Dels syns det bland de fastbladade knivarna där allt från Moraknivar till skandinaviska klassiker gömmer sig*. Dels lämnas spår bland fällknivarna genom knivar som Spyderco Delica, Manly Peak, OKC RAT, QSP Copperhead och så vidare. Ni förstår vad jag menar. Till den kategorin kan ett antal mycket bra modeller från Cold Steel också räknas. Sedan tidigare har jag exempelvis modeller som Voyager, Pro Lite, Finnwolf och Ultimate Hunter.  


American Lawman från Cold Steel

Men en av de här saknades. Det är som kan utläsas av bilden en American Lawman. Den tillhör kategorin extremt lätta knivar som trots det råkar vara urstarka. Där är det inte många som slår CS på fingrarna. Andra exempel inom kategorin är knivar som Broken skull och Hold Out III. När de sätter den sidan till och inte gör gigantiska slagskepp till fällknivar gör de nämligen ruskigt kompetenta bruksknivar också. 

Det här är en av dem. Lätt, tunn, stark med bra stål och effektiv bladform. Därtill är låset starkt även om jag inte hänger på "Tri-Ad tåget" och hävdar att det är guds gåva till knivindustrin. Men bra är det och på den här kniven det lättaste av den typen att släppa jag stött på. 

Jag ser fram emot att få sätta den här i arbete. Den inbjuder till det. Sen vet jag inte om hur svenska polisen ställer sig till just den här modellen av kniv. Det framgår inte av historien. 


/ J - duckar lagens arm

* Sen vill jag faktiskt hävda att även mina kastknivar är tämligen praktiska. OM det är knivkastning man vill ägna sig åt. Då kan ingen Mora i världen mäta sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar