söndag 3 april 2022

Recension Sencut Acumen

- en färgstark EDC-kniv

Det vilar något bekant över linjerna på den här kniven. Det djupa fingerurtaget känns igen från flera andra knivar särskilt som det kombinerats med ett tämligen brett blad. Resultatet är inte oävet rent visuellt. 

Materialen är desamma som Sencut brukar använda sig av och det i  kombination med en förhoppning om sedvanlig kvalitet från deras sida gjorde att jag blev nyfiken på den här modellen kallad Acumen.  

Sencut SA06D Acumen


Sencut är kanske inte bekant för alla men ni som är trogna läsare av bloggen vet att jag recenserat en kniv från dem förut, Episode. Den kniven var en sympatisk första bekantskap och därför behövde jag inte tveka alltför mycket innan jag testade en kniv till från den här tillverkaren. Särskilt som Sencut är ett systermärke till Civivi som i sin tur är en avknoppning från WE Knife. 

Det handlar om knivar i olika prissegment helt enkelt. I den hierarkin hittas modellerna från Sencut längst ned men materialen är dugliga och tillverkningskvaliteten är fortfarande mycket god. 

Svart mot lila är en slående kombination



Twitterversion: Sencut Acumen, en stilfull kniv för den som söker en prisvärd EDC-kamrat för lätta uppgifter


Blad


Acumen är en modell som kännetecknas av ett påfallande brett drop point-blad. Höjden på bladet är 32 mm vilket skall relateras till en längd på precis över 75 mm. Tjockleken på godset är 3 mm. 

Själva ytan har sedan i det här utförandet fått en svart beläggning. Det gäller för övrigt för alla versioner av den här modellen än så länge. Vilken typ av ytbehandling det handlar om vet jag inte. Men den är för syns skull med tanke på stålet i sig är rostfritt och inte behöver skyddas av den anledningen.

För syns skull är också märkningen vilket betyder föredömligt liten i det här fallet. Ännu mindre är märkningen för bladstål som finns där men som knappt kan skönjas för den med normalsyn. 

Ett brett svärtat drop point-blad gömmer sig i handtaget


Appropå stål så använder sig Sencut nästan genomgående av kinesiskt 9Cr18MoV. Det är ett stål jag har goda erfarenheter av. I mitt tycke uppför det sig något likt t ex 14C28N från Sandvik. Det vill säga det är lätt att slipa och går att få mycket vasst samtidigt som uthålligheten är godkänd. Det gäller även motståndet mot korrorsion. Således ett mycket bra "budgetstål". Det skall för övrigt inte förväxlas med det enklare 8Cr13MoV som är ett stål med något sämre rykte. Åtminstone i kniventusiastkretsar. 

I det här fallet tycker jag Sencut lyckats väl med behandlingen av stålet. Det håller som sagt skärpan dugligt och är tämligen enkelt att få vasst igen. Till just den här kniven har jag med gott resultat använt min Spyderco Sharpmaker för underhåll då jag testar en sådan för tillfället. 

Fabriksslipningen får även den godkänt. Det märks att man har kunskapen inom koncernen. Det innebär att kniven har någorlunda jämn vinkel på eggarna, kniven anlände vass och den är tämligen tunn bakom eggen med sina 0,5 mm. 

Har du mycket god syn kan du hitta texten som säger att stålet är 9Cr18MoV


Det gör i sin tur att det är bra bett i bladet. Acumen är en kniv som skär bra. Dess brister finns på annat håll men de återfinns inte i bladet. Tvärtom är bladformen mycket mångsidig med en kompetent spets, en buk för lite mer svepande skär och en bit rak egg att arbeta med. Som med alla drop point blad som är så här breda så blir vinkeln på handleden lite tvär när man skall arbeta med spetsen. Men det är en nackdel som följer med bladformen. Annars punkterar spetsen som den skall och kniven är på det hela stora taget sympatisk att arbeta med. Så länge det gäller lätta och snabba uppgifter vill säga. Det finns egenskaper som gör att jag vill kasta in den brasklappen. 



Handtag


Handtaget på Acumen följer de flesta mallar för hur man gör en god fällkniv nuförtiden. Här har man utgått från en stålram som svärtats på samma sätt som bladet. Sedan har man lättat den ramen ordentligt genom att fräsa ur fack i ramdelarna. Kniven är öppen i ryggen och där återfinns två distanser utöver lösningen för fånglina som inkluderar ytterligare en bult. Det är för övrigt en mycket snygg lösning som gör att man slipper extra hål i handtagssidorna. 

Ramen är även föredömligt rundad och därmed mjuk och behaglig mot handen. Inga onödiga "hot spots" därifrån. 

Sidor av G10 hittas utanpå en kraftigt lättad stålram


Utanpå ramen hittas sidor av G10. Det kan för övrigt fås i fyra olika färger, lila som här alternativt svart, rött eller naturlig G10. Det här är ett av få ställen där det möjligen kan sägas att prisnivån märks. G10-materialet är tämligen slätt och känns därmed en smula mer likt plast. Men i gengäld skaver det mindre på fickor och i slutändan slits all G10 och blir lenare över tid. På samma vis handlar det om platta sidor och de har inte fått någon ytterligare volym. Däremot är kanterna avrundade och väl slipade. 

Konstruktionen är öppen i ryggen


Utseendet på handtaget utmärks av två saker. Dels att handtaget kröker rygg en smula, det vill säga det är svängt. Det andra och mest synliga är den stora förtdjupningen för pekfingret. En detalj som jag vanligen är mycket förtjust i. Generellt ger en sådan utformning ett säkert grepp samtidigt som det ger ett naturligt fingerskydd utan extra tillägg i den vägen. 

På Acumen har man nästan fått till den här detaljen. Men tyvärr för min del, bara nästan. Jag skriver "för min del" för jag är inte säker på att det gäller alla händer. För att säkerställa det kollade jag dock med min fästmö som tyckte ungefär detsamma som jag trots att hon har väsentligt myckt mindre händer.

Rundningen på fingerurtaget är egentligen väl utformat och det känns mycket bra att ha ett finger i. Problemet är dock att handtaget är rätt kort samtidigt som flipperfenan stjäl en del utrymme. Resultatet förvandlar Acumen till en trefingerskniv för mig! Eller möjligen en tre och en halvfingerskniv om man skall vara mycket optimistisk. Men när lillfingret tvingas dit uppstår andra problem. 

Handtaget ser ut att vara stort nog men när jag greppar kniven rymms inte alla fingrar och det uppstår därmed problem


Det gör tyvärr även att handtagets bakända hamnar inuti min hand varpå följer att bakänden på clipet skapar en öm punkt. Åtminstone när jag försöker hålla kniven i ett fast grepp. Ett sådant som tarvas när man skär i trä, tjock kartong eller något annat som bjuder motstånd. Vid skär i tunna material uppstår inte problemet. Därav min tidigare kommentar om att skära "lätt". Det här gäller vid "sabelgrepp" med en tumme på knivryggen. 

Fattar jag Acumen i hammargrepp för att få mer kraft blir det värre. Då känns både bakänden och spetsen på clipet samtidigt som bakänden på handtaget trycker illa mot den lilla bit av mitt lillfinger som hamnar mot handtaget. 


Öppning och lås


Acumen tillhör de där knivarna som kan öppnas lite som du vill. Det går att att använda två händer om du känner för det. När det kommer till enhandsöppning har kniven både ett bladhål och en flipperfena och båda fungerar lika väl vilket inte är helt lätt att åstadkomma. Därtill kan man göra en "spyderflick", det vill säga öppna kniven med en snärt av långfingret. Flippern är lätt att använda och den är försedd med räfflor för ökad friktin. Hålet är lätt att nå och de rundade kanterna gör det bekämt att använda. 

En väl fungerande flipperfena som kompletteras av ett lika bra bladhål


Orsaken till den fina känslan står att finna i en kombination av kullager men framförallt i att man har ett väl avvägt motstånd i "detent-kulan". Det gör att Acumen är en mycket lättöppnad kniv med ett blad som är lätt att få upp i höga farter för den som har bråttom. Läs "den är lekvänlig". 

En liner lock i stål håller bladet på plats



Låset är lika bra som på föregående kniv jag testade från Sencut. Även här handlar det om en liner lock i stål. En välgjord sådan kan snabbt konstateras. Inget glapp i sidled, även om det kan justeras med pivotskruven, eller i höjdled. Låset är inte det allra lättaste att komma åt när det skall släppas då låsarmen inte sticker ut särskilt mycket men i gengäld är det tillräckligt och låsarmen har fått lite mönster för att ge bättre fäste mot tummen. Gott så!



Att bära


Det här är en typiskt lagomkniv. Det vill säga vikten är inte för låg eller hög, den hamnar på 106 gram enligt min våg. Det råkar för övrigt vara detsamma som den uppgivna vilket alltid är trevligt. Acumen är inte heller för lång eller kort, den mäter 108 mm hopfälld. Därtill är tjockleken tämligen ordinära 12 mm. Det enda som möjligen avviker från mellanmjölksmått är höjden som med sina 37 mm gör kniven tämligen bred i fickan. Inte Spyderco-territorium men nästan. 

Clipet känns igen från andra Sencut modeller och är snarlikt det som hittas på knivar från Civivi


De tämligen Svensson-aktiga måtten kompletteras med rundade kanter och som jag påpekade tidigare, tämligen snäll G10. Allt som allt gör det kniven enkel att bära. Särskilt som clipet är Sencuts standard som de med små justeringar lånat från sina dyrare kusiner från Civivi. 

Det bådar för god funktion. Rampen är int enorm men räcker till för alla byxtyg utom de allra grövsta och detsamma gäller för utrymmet under clipet. Spänsten är god vilket förutom att det gör kniven lättare att få plats bidrar till att det håller bättre om man fastnar i något. Utseendet är inte så mycket att orda om. Inget extraordinärt men det har hållts svart för att matcha färgtemat på kniven. 

Kniven är av deep-ride typ och låter kniven dyka djupt ned i fickan. I praktiken sticker inget upp när den är på plats. Den släta G10-sidan bjuder dock inte på så mycket motstånd så kniven är lätt att dra och stoppa undan. Inga negativa anmärkningar där. 

Den enda invändning jag har mot clipet är den jag slog ned på när jag resonerade kring handtaget. Clipet känns i handen om kniven greppas hårt. Det är snällare om man inte gör det. 



Sammanfattningsvis


Acumen är en kniv som känns familjär utan att på något vis vara en kopia av något. Men den har drag av en del andra modeller på marknaden. I det här fallet är det inte något dåligt. Slutresultatet blev en snygg kniv med sympatiska proportioner. Det lockade och därmed slog jag till. Döm om min besvikelse när jag fick kniven i handen. Det första intrycken var mycket kluvna kan jag säga. Allt det bra fanns där med utseendet, bra öppningsmetoder, välfungerande lås och god byggkvalitet. 

Men kniven passade inte alls i min hand! Den som såg så bekväm ut på bild. Men sanningen är att handtaget på något vis är lite för kort för min hand. Märkligt då jag har knivar som är mindre än den här sett till faktiska mått som känns bättre att arbeta med. Det som hände här vara att jag kände clipet, både spets och bakände samt att det kändes som kniven ville krypa ur handen. 

Tack och lov har det intrycket modifierats något under tiden jag använt kniven! Nu är jag lite mer positivt inställd. Men, det finns ett men och det är att man använder kniven till mycket lätta uppgifter så man inte behöver greppa handtaget bestämt. Det är då de negativa aspekterna framträder. 

Det är en snygg kniv i mitt tycke, Acumen


Utöver det finns det mycket gott att säga om Acumen. Den är som sagt välbyggd och materialen är väl valda för prisklassen. Stålet är bättre än de flesta tror och G10 i handtaget samt kullager avrundar paketet. 

Det finns också ett flertal områden som visar på omsorg om detaljer på ett sätt som inte alltid är närvarande på mer budgetorienterade knivar. Ett sådant är att bladryggen fått sig en smula rundning. Ett annat är hur kraftigt lättad ramen är för att få ned vikten och bättra på balansen. Sedan har man valt att vara mycket konsekvent när det kommer till färgskalan. Handtagssidorna i en färg och allt annat svart. Det betyder svart blad, svart ram samt svart clip och skruvar. En annan sympatisk detalj är att man valt att ha en av bultarna till clipet genomgående vilket tar bort ett synligt hål i handtaget. 

Sencut Acumen, en sympatisk EDC-kniv


Så sammantaget kan jag rekommendera Acumen. Särskilt för den som söker en snygg och inte minst prisvärd EDC-kniv men som inte planerar att skära några längre stunder eller i besvärliga material. I det fallet är Episode från samma företag ett bättre val. 

Som vanligt kan Acumen endast köpas via Amazon eller från Sencuts hemsida. Det är ett av de sätt de håller ned priserna. 


Sencut på Amazon




Specifikation:


Längd utfälld: 184 mm
Längd hopfälld: 108 mm
Vikt: 106 g
Bladlängd: 75 mm
Godstjocklek: 3 mm
Bladstål: 9Cr18MoV
Handtag: G10
Lås: Liner lock

Producerad av: Sencut, tillverkad i Kina



/ J -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar