söndag 24 oktober 2021

Knivrecension Condor Dismissal 14"


Condor Tool & Knife Dismissal 14" representerar en sorts kniv jag inte hade bekantat mig med tidigare. Det är två saker som gör att den sticker ut i min lilla samling kastknivar. För det första har den en tydlig "pilform", föreställ er en förvuxen dartpil. Andra typer av kastknivar har ofta lövformade blad eller ser mer ut som en vanlig jakt eller friluftskniv alternativt är de modellerade efter Bowieknivar. 

För det andra är inte balanspunkten helt där jag är van vid. Formen ger möjligen en ledtråd till vart den kan tänkas befinna sig. Men mer om det lite senare. 

Condor Dismissal


Som alla Condors produkter är de tillverkade i El Salvador vilket är tämligen exotiskt bara det. Jag känner då inte till några andra knivmärken därifrån. Min tidigare erfarenhet av deras knivar säger mig att de inte är lyxiga smycken utan robusta verktyg och det borde vara en utmärkt grund även för kastknivar. 


Utseende och mått


Dismissal är en kniv designad av Joe Flowers och finns i ett par olika storlekar varav den här är den största. Den mäter 14 tum vilket översatt blir 35,5 cm. Det gör att den tillhör den större eller åtminstone längre skolan av kastnivar. Generellt kan det sägas att det finns två, eller möjligen tre grundstorlekar som är aktuella. Då undantar jag historiska eller etniska kastvapen av olika slag. 

Antingen ligger kastknivar i spannet 23-26 cm vilket är typiskt för många ryska men även europeiska kastknivar eller så hamnar de i den i USA vanligare skolan med längder på 12-14 tum. Maxlängd i flera organisationer i nordamerika är 16 tum för övrigt. Den tredje klassen skulle vara kompromisserna mellan de skolorna med längder kring 30 cm eller 12". Där hamnar för övrigt den kortare versionen av den här kniven. 

Dismissal i 14" utförande väger in på 330 g


Handtaget är långt och relativt smalt


Bredden är som mest 3,8 cm och som smalast, vid handtaget 2,3 cm. Tjockleken på godset är 5 mm. Vikten blir därmed 330 gram vilket gör det här till en "medeltung" kastkniv, om man kan uttrycka det så. 

Inledningvis nämnde jag att utseendet påminner om en pil. Men visst, den typen av utseende ligger inte alltför långt borta från de mer lövformade bladen heller. Men här är bladet smalare, spetsen mer uttalad och handtaget längre. I produktbeskrivningen säger man att "bladet" är 8" eller 203 mm långt. Det är väl mest en definitionsfråga eftersom kniven inte har ett blad i egentlig mening. Förutom själva spetsen där falskeggarna återfinns. Det är i alla fall vad Condor kallar dem. De är för övrigt 9,5 cm långa. Själv tyckte jag nog att de var på gränsen till för vassa när kniven var ny och de rundades av mig efter ett tags användning. Det är inte det att man skär sig på själva eggen när man håller i bladet utan det att de tenderar att bli jackade av andra knivar varpå graderna som uppstår skär inte bara i själen utan även i handen. Desto tunnare eggarna är desto lättare uppstår de jacken.  

I övrigt hittas fem stycken indexeringshål i  handtaget och en fräst skåra längs kniven av samma skäl. Det uppskattas då det gör det lättare att känna vart kniven befinner sig i  handen när man kastar. 


Material


Det finns ett par tre kategorier stål som de flesta bättre kastknivar är gjorda av. Fjäderstål av olika varianter är en och en annan är kolstål. Det är det sistnämnda som gäller här. Mer exakt 1075 som i det här fallet fått ett skyddande lager av svart epoxy för att skydda mot rost. Beläggningen fungerar i det avseendet och den har varit relativt hållbar. Men all beläggning försvinner från kastknivar förr eller senare, ofta förr.

Dismissal har tämligen distinkta eggar som med tiden får sina smällar


Av det skälet har kniven numera inte den grova men snygga och jämna finish den kom med. Nu har den fått sina ärr och krigsskador. Spetsen har blivit rundad, eggarna jackade och det skyddande ytlagret har sina repor och jack den med. Särskilt kring alla kanter eftersom man är tvungen att slipa bort de vassa grader och metallspån som uppkommer ibland. 

Att kasta


Dismissal är en modell som utan tvekan lämpar sig bäst för klassisk rotatationsteknik. Som jag brukar säga, allt med en spets och ibland föremål utan spets också, går att att kasta med alla tekniker. Det är bara mer eller mindre lätt och mer eller mindre roligt att göra det. Så visst går det att använda Dismissal även som "No Spin"-kniv men det är inte vad kniven är bäst för. 

Dismissal är lätt att kasta rotationskast från handtaget med och sätter sig djupt oavsett om du kastar mot ändträtavlor eller plank



Rotationskast

Att den här kniven har en klart yxlik karaktär var det första som slog mig under premiärkasten. Sedan dess har intrycken nyanserats men det grundläggande intrycket består. Mycket beroende på kombinationen av längd, viktfördelning och sättet varmed den rör sig i  luften. 

Balanspunkten återfinns i mitten av kniven räknat i centimeter men upplevs framtung pga det långa handtaget


När man lärt sig att hantera det är Dismissal mycket säker på främst korta avstånd (läs tre meter). Det är bara att fatta kniven tämligen långt ut på handtaget och lugnt och bestämt vända på kniven och den kommer att sätta sig i tavlan, det tämligen hårt också. Det är alltså en kniv som är lätthanterad vid ett varvs rotation. Det som kräver en smula tillvänjning är att balanspunkten inte är helt neutral utan förskjuten mot spetsen till. Dismissal är således något framtung. Eller det är i alla fall känslan med den form kniven har. 

Kniven behöver fattas tämligen långt ut och upprätt för att hinna runt ett varv på tre meter


Samma fattning och vinkel är aktuell för kast på 4 och 6 meter


Av samma skäl är den även trygg på fem meters distans och två varvs rotation. Utmaningen kommer när man kastar på fyra och sex meter och vänder på kniven för att fatta den i bladet. Där tycker jag inte alls att den här kniven är lika sympatisk. Den går förstås att kasta men formen gör att greppet känns en smula konstruerat. Det här tillhör inte de där knivarna där fattningen kring handtaget och bladet upplevs likartade. I vilket fall inte som jag kastar, det vill säga med "handskaksfattning". Men det är klart om du nyttjar "pinch grip" som jag sett att några gör spelar det mindre roll. I mitt fall får jag den relativt vassa eggen mot tumvecket vilket jag inte är helt bekväm med. Särskilt inte efter att eggarna fått sig några rejäla jack vilket de alltid får på knivar som är nästan slipade som jag var inne på tidigare. Samma problem har för mig uppstått med t ex Spydercos Spyderthrower och Cold Steels Sure Flight som båda har eggar, särskilt den sistnämnda modellen. De tenderar att se ut som grova bågfilar efter ett tags användning. 

Half Spin

Formen på Dismissal är den begränsanden faktorn vid kast med halv rotation. Military Half Spin till exempel är lättare med knivar som har dolkformade klingor eller åtminstone raka blad. När de som här sväller mot spetsen till blir det mer komplicerat. Särskilt som balanspunkten ligger förskjuten mot bladet. Både Military och Instinctive half spin är enklare med knivar som är endera neutrala eller allra helst baktunga. Då vänder sig kniven naturligt vid en senare tidpunkt i flykten vilket gör det lättare att avståndsbedöma kastet. I det här fallet är det betydligt svårare. 

Att sikta med det långa smala handtaget som flyter ihop med bladbasen och ha vikten delvis i handen gör att den här kniven för mig känns obekväm att kasta halvsnurrstekniker med. Men visst går det med en stadig tumme på bredsidan. Men särskilt kul är det inte. 

Allt går att kasta med Military Half Spin men det här är ingen favorit för ändamålet


Instinctive-fattning med en pekfinger på bladryggen anser jag nästan är uteslutet för alla dubbeleggande kastknivar. Att låta fingertoppen glida över en egg som kan vara lite sågtandad efter misshandel är inget jag önskar göra. Någon gång går bra men skall man träna något krävs många repetitioner och man kan inte inspektera knivarna mellan varje kast. 

No Spin

Här bör det inledningsvis påpekas att skall du tävla i No Spin så är de här knivarna ett dåligt val eftersom de efter kommande regeländring från Eurothrowers sida 2022 kommer att vara olagliga. Enligt de nya reglerna måste eggen på kniven utgöra minst en tredjedel av knivens längd och det kriteriet är den här modellen långt ifrån att uppfylla. 

Men det är nog inte aktuellt i vilket fall som helst då den här kniven verkligen inte är avsedd att kastas på det viset. Det är svårt på gränsen till hopplöst att göra det förutom på mycket korta avstånd (kring 2m). Ökas avståndet får du vara bra skicklig för att nå framgång. Det skall dock inte hållas emot modellen då det är en kniv uttalat inriktad mot rotationskastning. 


Sammanfattning


Med Dismissal 14" har Condor Tool & Knife åstadkommit en tämligen klassisk kastkniv för rotationskastning. Föredrar man i grund och botten andra tekniker så har de knivar för de ändamålen också. Joe Flowers har även designat modellerna "Full Spin" och "Half Spin" vilket är knivar med mindre uttalat pilform och vars namn gör det uppenbart vad de är tänkta för. De är för övrigt kortare och tjockare vilket faktiskt gör dem tyngre trots det mer kompakta formatet!

Som många produkter från Condor är det här en något grovhuggen kniv men av god kvalitet. De har inte alltid det där lilla extra i finpolering och finish. Men i en kastkniv är det nästan helt oväsentliga egenskaper då de inte ser nya ut efter några träningspass i vilket fall som helst. 

Materialet är välvalt med kolstål som hållts tämligen mjukt och försetts med en skyddande epoxy-beläggning eller vad epoxy powder coating annars kan tänkas heta på svenska. Den fungerar utmärkt då jag aldrig haft rostproblem med den här kniven. Beläggningen håller också relativt väl. Innan man börjar slipa på den vill säga.  

I övrigt kan väl om utseendet sägas att det är en kastkniv vare sig mer eller mindre. Själva grundtypen tycker jag inte är särskilt tilltalande ur ett rent estetiskt perspektiv. Det är en metallpinne med eggar. I princip en bredare version av en Bo-Shuriken. Det är förstås en högst subjektiv upplevelse.

Men eggarna var någorlunda jämna och symmetriska och därmed fick slipningen godkänt och beläggningen på kniven i övrigt var snyggt gjord även den. Så på själva utförandet har jag inget negativt att anmärka. 

Condor Dismissal, en kniv för den som gillar långa knivar för rotationskastning


Efter att ha testat den här kniven under något halvårs tid blir min dom att för min teknik så är jag tämligen säker på att jag skulle föredragit den kortare varianten. Med tanke på att tjockleken är densamma och även utseendet i övrigt misstänker jag att den är mer neutral i balansen. Det i kombination med mindre långsmal form borde göra den mindre yxlik. Men det är spekulationer från min sida. Men snyggare blir den i vilket fall som helst. 

Med det sagt är den större versionen av Dismissal en bra kastkniv. Den är bara inte för mig helt enkelt. Skall knivar var så här långa vill jag inte att mer än hälften av dem skall se ut som ett långt skaft och handtaget är dessutom något för tunt för min smak. Sen uppskattar jag inte helt hur den känns att kasta från bladet. 

Dismissal är en kniv för den som ägnar sig åt rotationskastning, gärna vill ha större knivar och företrädesvis kastar från handtaget. Men jag skulle ändå rekommendera att överväga den mindre varianten. Den är dessutom några slantar billigare. Knivarna kostar kring 350 kr för den mindre och 400 kr för den här modellen.  









Specifikation:

Stål: 1075, kolstål
Längd: 35,5 cm (14")
Bredd: 38/23 mm blad/handtag 
Tjocklek: 5 mm (0,2")
Vikt: 330 g
Balanspunkt: 16,5 cm från spetsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar