söndag 16 juli 2023

Recension Zitoon Knives Spinner

 

Inledning


Alla kastknivstillvkerare av rang har minst en "spinner" i sin katalog nuförtiden. Det har har blivit rätt trendigt. Någon direkt nytta fyller inte funktionen men det måste medges att den är rätt kul. Förresten kanske den har en liten praktisk nytta. Jag återkommer till det. Idag skall vi kika lite närmare på en kastkniv av den här typen som just döpts till Spinner från franska Zitoon Knives

Zitoon Knives Spinner


Det är ett litet enmansföretag som drivs av Olivier Feret som står för den största delen av både designprocessen när han inte samarbetar med andra knivkastare samt tillverkning. Det handlar således om customknivar eller "mid-tech" för att låna ett uttryck från fällknivsvärlden. Lite beroende på hur man väljer att definiera begreppen. 

Utseende och mått


Slank och aggressiv beskrivs Spinner som på hemsidan och det är jag böjd att hålla med om. Höjden är modesta 2,9 cm utom vid bladet där den uppgår till 3,7 cm och längden 29 cm. Det som gör att den ser smått uppkäftig ut är förstås den distinkta tantospetsen. De är kända för god penetrationsförmåga även i andra sammanhang som svärd, dolkar och fällknivar och kastknivar är inget undantag.

Sedan kan tilläggas att den här kniven finns i två storlekar. Där den här tillhör den kortare som är 29 cm. Den större mäter 30,5 cm eller 12 tum långa för att motsvara vissa regelverk i främst Storbrittanien och USA om minimilängd för rotatonsknivar.  

Spinner är en helstålskniv med en distinkt tantospets och är förberedd för att förses med handtag om så önskas


Tjockleken är 6mm och spetsen som synes robust


Det finns två hål i handtaget i fall du vill förse kniven med någon form av skollor. Förslagsvis i läder då det är både enklast och håller bäst. Vad många som inte kastar kniv inte vet är att även fullträffar får handtag att gå sönder efter hand. Det är stora krafter det handlar om vilket skapar rejäla vibrationer när kniven träffar tavlan. Särskilt som det upprepas tusentals gånger. Det är därför även den stöddigaste "survivalkniv" går sönder efter ett tag. Tro inte den som säger något annat. De har kastat några få kast och konstaterat att kniven inte gått av. Det säger ingenting. 

Det här är en liten finess som hjälper till att indexera kniven i handen


Finishen är borstad  och kniven är på en sida märkt med Zitoons logotyp som återfinns mellan fingerringen och handtaget. 

Material


För er som läst någon av mina andra recensioner av knivar från Zitoon Knives kommer inte materialet som någon överraskning. Även här är det svenskt Hardox 450 som är aktuellt. Det är ett stål som jag i och med den här och de andra knivarna från Herr Feret kommit att uppskatta. Det är hållbart såtillvida att det är rejält segt och att det inte lätt får flisor som kan skada handen när man kastar. Visst, även de knivarna får sina ärr efter felträffar och "Robin Hood-träffar" men de tenderar att vara relativt snälla i form av bucklor snarare än ge vassa kanter. 

Som alla icke rostfria stål kräver det en smula underhåll. Särskilt om man varit ute i fuktigt väder och kastat. Annars kommer rosten som ett brev på....hm, posten. Eller som posten fungerade en gång i tiden. 

Att kasta


Det här är främst en kniv avsedd för traditionell rotationskastning varpå det inte är någon överraskning att det är för det den fungerar bäst och att det är där jag fokuserat min recension. Men som det mesta går det att kasta no spin med den här kniven och detsamma kan sägas om military half spin. Särskilt som kniven är tämligen smal så är det sistnämnda rätt sympatiskt det också. 

Då jag inte har ett komplett set så har jag inte riktigt så många kast innanför västen med den är kniven som jag brukar ha. Men det har ändå blivit strax över 1200 kast vilka ligger till grund för den här recensionen. 

Spinner är en mycket lättkastad kniv som lämpar sig väl även för nybörjaren


- Rotationskast

De första kasten skedde förstås från distansen tre meter. För den som inte vet är det där man börjar då alla knivar roterar ett varv på ca tre meter eller strax däröver. I Fallet med Zitoon Spinner gäller tre meter exakt för min del. Balansen är mycket neutral men rotationen tämligen kvick från det här avståndet. Därför vinklar jag även kniven något framåt med lillfingret i den lilla fördjupning som finns på handtaget för det ändamålet. Handleden hålls naturligt rak vilket även ger ett avslappnat kast. 

Några kast från tre meter med grepp i handtaget


Från fyra meter gäller ett bestämt grepp i bladet. Kastet skall vara lugnt men bestämt och kniven lutas något mer framåt än på tre meter. Spinner är mycket "pricksäker" om man kan säga så. Det vill säga efter kastarens förmåga är den lätt att placera. Förutsägbarhet är en dygd i knivkastning. Inte bara från kastarens sida utan även från redskapens. 

Kast från fyra meter med grepp i bladet


När man avancerat till fem meter lägger jag på någon decimeter för att kniven skall hinna runt ordentligt. Det vill säga jag står på ca 5,1 m avstånd. Annars samma grepp som tidigare och samma lugna kaststil. Tar man i för mycket här vill kniven överrotera. 

Från sex meter gäller återigen att kniven vinklas något mer framåt än från kasten där kniven hålls i handtaget. När knivar greppas i bladet är det enligt mig viktigt att designern tänkt till. I den bästa av världar så är eggarna/buken beroende på hur bladet ser ut och är slipat vinklade så att attackvinkeln mot tavlan blir korrekt. Det är inte alltid fallet dessvärre. Här fungerar det emellertid väl. Sedan måste det finnas en viss strävan framåt i kasten från sex meter för att kniven skall träffa rätt. 

Detsamma gäller sju meter, en lätt strävan framåt. Främre foten placeras på 7,10 i mitt fall. 

- Half Spin

Jag återkommer till en detalj i varje recension och det är jag är skitdålig på att kasta "Natural Half Spin" där du håller kniven i nypan. Jag har aldrig lärt mig det helt enkelt och därför kastar jag på korta avstånd "Military Half Spin" för att gå över till "Instinctive Half Spin" på något längre distanser vilket i det här fallet blir kring 4,5 till sju meter. Military med en tumme på flatsidan används från 2 till kring 4,5-5 meter beroende på kniv. Men det gör att jag har lite svårt att bedöma alla knivar på mycket korta avstånd vad beträffar halv rotation. 

Men i övrigt gillar jag den här kniven för halvrotationstekniker. Visst, jag föredrar dolkar och knivar med ännu smalare blad eller snarare spets för den här typen av kast. Bladet är nämligen som synes inte särskilt brett men det vidgas mot framänden givet formen på spetsen. 

Men den relativt återhållna bredden på kniven förenklar greppet. Samtidigt hjälper tantospetsen till att hålla kvar kniven i tavlan. 

- No Spin

Det här är helt enkelt ingen No Spin-kniv. Men vill du absolut ha en lite större och tyngre kniv för ändamålet är inte Zitoon Spinner inte dålig alls. Den raka ryggen gör det lätt att placera pekfingret vart du vill och kniven är inte våldsamt stor. Även om den passerat gränsen för min del. Jag sätter gränsen kring 270 gram för en anti spin-kniv. 


Sammanfattning


Som jag ser det är Zitoon Knives version av en Spinner-kniv både mycket lämpad för nybörjaren som för den något mer avancerade kastaren. De enda som inte skall titta på den här modellen är de som gillar riktigt stora, tunga eller långa knivar. Med 350 gram och runt trettio centimeter tillhör den kategorin "medeltunga" samt den något kortare skaran av rotationsknivar. För mer längd rekommenderas exempelvis The Iron Mistress istället. 

"No Gamble" döpte jag den här bilden till och det stämmer. När du köper en kniv från Zitoon Knives får du riktigt bra kvalitet ¨
och hittills gäller det för samtliga knivar jag testat


Det är främst två egenskaper som får mig att säga att det är en utmärkt första rotationskniv.* För den som bara vill testa några få kast är den möjligen för avancerad samt kanske dyr. Men för den som bestämt sig för att börja kasta klassiskt är den mycket pedagogisk i betydelsen lättkastad. Rotationen är enkel att beräkna från alla tävlingsdistanser, kniven har inga särskilda egenheter för sig och penetrationen är god. Det senare är betydelsefullt då det gör att du inte behöver kasta onödigt hårt vilket kan ställa till det med tekniken. 

Det bidrar även till att inte helt perfekta träffar sätter sig i måltavlan vilket gör inlärningen snabbare. Du kan visuellt se vad du gör för misstag helt enkelt.

Zitoon Knives Spinner vid mitt kastställe


Men Spinner är även en riktigt bra kniv för den som vill gå vidare till tävlingsarenan. Även om du då får kontrollera vart du skall göra det med avseende på längden på kniven. För tävlingskastaren är det pricksäkerheten som kommer i första rummet. Även i det fallet är kniven lättkastad. Själv har jag för tillfället endast en kniv av den här modellen vilket gör att det inte är aktuellt i mitt fall. Men önskas ett set kostar knivarna för närvarande 120€. 

För det får du förutom mycket sympatiska kastegenskaper även en mycket välgjord kniv. En mer eller mindre customtillverkad kniv från Frankrike. Härdning och behandling av stål har hittills visat sig mycket pålitlig när det handlar om knivar från Zitoon Knives. Även slipning och finish är utmärkt.

Olivier Feret vet vad han sysslar med. Därför är det här en kniv jag varmt kan rekommendera!


Zitoon Knives proudly handmade in France
Zitoon Knives



Specifikation:

Stål: Hardox 450
Längd: 29 cm
Bredd: 28 mm (handtag), 37 mm (blad där det är som bredast)
Tjocklek: 6 mm
Vikt: 350 g
Balanspunkt: 16/13 cm från spets/bakände


/ J - spinner av kastglädje

* Något som kanske understryks att det här är kniven jag valde att beställa som ett första set till min kära sambo som vill lära sig kasta mer seriöst!

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar