söndag 13 februari 2022

Huusk?

- allting går att sälja med mördande reklam!

Ni har säkert alla sett den. Reklamen som poppar upp överallt på internet så fort algoritmerna fått nys om att du är knivintresserad eller för den delen varit i närheten av en sida som säljer köksknivar. Den för ett obskyrt knivmärke kallat Huusk. De som hävdar att

"Vi har designat den mest exceptionella kockkökskniven som världen någonsin har sett. Människor runt om i världen krävde en speciell kniv med mer kontroll och balans och vi levererade."
Först hade jag tänkt tiga ihjäl det här skitfenomenet. Men tyvärr går det inte längre. Först dök upp reklamen upp i mina flöden både på Facebook och Instagram. Det var illa nog men inte långt därefter dök fanskapet även upp i verkligheten. Det vill säga i min vardagsverklighet. Jag fick en i julklapp!

Min mor hade tyvärr blivit lurad av reklamen. Den som inte utlovar guld och gröna skogar men däremot en av de genom tiderna bästa kockknivarna som gjorts. Och den som nämner "Japan" i varannan mening på sina hemsidor. 

Hon köpte knivar åt både mig och mina syskon. Gesten var oerhört uppskattad. Det var en present som verkligen var genomtänkt och med de bästa av intentioner. Och så finns det skitföretag som profiterar på det och helt enkelt ägnar sig åt FALSK MARKNADSFÖRING och rena LÖGNER!

Huusks så kallade "kökskniv"


Även det ämnade jag låta passera då jag som sagt blev både glad och rörd över presenten även om kniven var mindre lyckad. Men sedan blev det ännu värre när jag häromdagen talade med en kock jag känner.  Han frågade mig "Vad vet du om Huusk-knivar?" Tyvärr alltför mycket svarade jag och talade om vad jag visste och vad jag anser. Först därefter insåg jag att det kanske var lite för mycket ärlighet. Han hade också gått och köpt eländet till sina barn. Han är ändå proffs när det gäller köksbranschen men hade ändå fallit för reklam som far med osanning. Då kan jag inte tiga längre! 

Därför ämnar jag presentera information kring den här bluffen som den hugade spekulanten kan vara hjälpt av i sitt beslut om huruvida det skall handlas eller ej. 


Huusk är inte japanska


För det första så har Huusk har INGET med Japan att göra. Detta trots att den svenska (nåja, dåligt översatta sidan) redan i rubriken säger "Huusk Japan". Skulle man tveka står det även "Huusk" Japan på både kniv och fodral. En enkel sökning ger vid handen att företaget återfinns i Kaunas, Litauen och ingen annanstans. Adressen är K. Donelaicio 60, LT-44248. Inte mycket Japan över den gatan. Telefonnumret som anges på hemsidan är också bedrägligt då det har amerikansk landskod och kan förleda kunder att tro att det möjligen finns kopplingar dit. Särskilt amerikanska kunder som tenderar att vara lite patriotiska i sina köp. Men det är ett exempel på virtuella nummer som kan nyttjas från vilket land som helst. 

Som synes har Huusk eller Ekomlita inte mycket med Japan att göra


Förutom att företaget inte kommer från Japan så kan om produkterna sägas att:
  • Knivarna inte är designade i Japan
  • De är inte tillverkade där
  • De är inte heller gjorda av japanska material

De har alltså aldrig varit i närheten av den uppåtgående solens land i någon som helst form. Vem som faktiskt "formgett" den här kniven från början är oklart men den skickas från Kina och är tillverkad där av kinesiska material. 

Här säljs Huusk kniven utan logga. Till ett annat pris men med delvis samma bilder som de använder i sin reklam


Förutom att de inte är designade i Japan så är det synnerligen oklart för vilket ändamål de är tänkta överhuvudtaget. Men innan Huusk döpte om dem till kockknivar så har de sålts på AliExpress som båda "Vikingaknivar", jaktknivar och friluftsknivar. Så inte var det köksanvändning som de ursprungligen var tänkta för. Något som man snabbt inser om man har en i handen. Särskilt med en godstjocklek på fyra millimeter och en låg sabelslipning. Det torde säga det mesta för den som vet något om knivar i allmänhet och köksknivar i synnerhet. 


Knivarna är inte gjorda i de material och med den teknik som hävdas

Den här kniven är inte gjord i något material som kan kopplas till Japan. Detta trots att Huusk påstår att de är

"gjorda i rostfritt japanskt stål med samma traditionella tekniker som smeder som använde för att smida samuraisvärd". 

Vad det nu har med saken att göra även om det vore sant. Bortsett från att svärd inte smiddes i rostfritt stål så menar de alltså att de skulle vara handsmidda, vällda och sedermera handslipade och handpolerade? Tillåt mig hånle. Jag har trots allt det knivliknande föremålet framför mig. 

Men värre blir det på nästa sida där de hävdar att de använder sig av tekniker som "förts vidare genom generationer" ackompanjerat av en bild på en asiatisk man sittande på marken smidandes något helt annat. Vilket hån mot japanska smeder och knivindustri för övrigt. 

"Traditions" har Huusk döpt den här bilden till


I själva verket är knivarna tillverkade i plåt. Eller för att vara exakt så uppges de på de kinesiska sidor där den säljs att det är 5Cr15-stål vilket är ett mycket rosttrögt material lämpligt till att använda till exempel vid tillverkning av diskbänkar eller yxor. Knappast något som väljs för sina utmärkta egenskaper som bladstål i en kockkniv. Men det kan jag ge dem, att de torde vara rosttröga så det räcker. 

För att efterlikna en handgjord kniv har de försetts med hål, troligen utskurna med laser och påmålade hammarslag som möjligen skall efterlikna endera japansk "tsushime" (månyta) eller en "brute de forge"-finish. I båda fallen misslyckas de kapitalt. 

Men kvaliteten måste vara utomordentlig då de hävdar att 

"Varje Huusk-kniv är noggrant tillverkad med hjälp av en 138-stegskonstruktion och genomgår rigorösa tester före varje leverans."

Det tar förstås tid vilket förklarar leveranstiden. Den tiden är snarare vad det tar att importera knivarna från Kina via grossister i branschen. Jag är som ni förstår ironisk. Den här här kniven har inte genomgått några förbaskade 138 steg. Möjligen kan någon på fabriken gått 138 steg med kniven i handen från en vattenjet till en slipmaskin.  


Omdömen och citat är påhittade


Huusks sidor är nedlusade med citat från påstått nöjda kunder. Det är allt från glada amatörer som i varma ordalag prisar den här sorgliga tingesten till proffskockar. Det trots att allt med kniven är undermåligt. 

Ergonomin är lika hemsk som den ser ut. Hål i bladet har förstås inget i köket att göra. Och skall man nu ha hål i bladet på en friluftskniv, det finns exempel på bra sådana, så måste de verkligen göras med omsorg för att de skall fungera som tänkt. Trots det får vi på hemsidan möta "Caroline B" som hävdar att "Handtaget är bekvämt och passar snyggt i handen". Maskinöversättningen missade att man på svenska inte säger "passar snyggt i handen". 

Hon har enligt texten hört många bra saker om japanska knivar. Är det månne därför hon köper en massproducerad, lågbudgetkniv omdöpt i Litauen och tillverkad i Kina av kinesisk plåt? Hon började i alla fall söka efter en kniv designad för KVINNOR. Hon säger därför vidare

"/../ och vet du vad? Det finns ingen japansk kniv gjord för en kvinna. Skönheten i dessa knivar är att de kan användas av alla!"

Hur var det nu? Var den speciellt designad för kvinnor eller för alla? Det enda som kan refereras till i så fall är handstorlek och den är mer beroende på andra faktorer än kön kan jag meddela. 

Vi får även höra från Aaron Brant, 56, att det är en "fantastisk produkt". Vem fan säger "produkt" när man talar om sina knivar? Han är dessutom klädd i en kockrock för att lägga tyngd bakom orden när han vidare säger 

"jag älskar att använda den här för att laga alla mina måltider. Extremt vass, fungerar bra för att hugga grönsaker och kött för läckra grytor!"

Formuleringarna stinker av dålig marknadsföringsjargong. En kock säger inte att han lagar "måltider" eller att han "hugger" grönsaker eller lägger till "läckra" när det skall beskrivas vad kniven används till. Men det skulle möjligen kunna avskrivas som översättningsmissar om det inte vore för att det finns en hel sektion som heter "Hör det från proffsen" (Hear it from the Pros" på den engelska sidan). 

Vilket jävla skitsnack! Inte minst som Huusk själva i sina villkor tydligt skriver att knivarna inte är gjorda för proffesionellt bruk. 

För den som faktiskt läser det finstilta är knivarna inte tänkta för proffsbruk. Trots det  hävdas att många kockar använder kniven ifråga

De här vittnesmålen framstår som uppenbart falska även av andra skäl. Som att de flesta bilder är generiska och kommer från bildbanker därför kan hittas via sökningar på nätet. Inte heller anges en enda restaurang som de här superkockarna förmodas arbeta för. 

Stackars Endrizzi är en av dem som inte läst det finstilta då han uppenbart befinner sig i ett kommersiellt kök. Dessutom förekommer han i bildbanker. Och ja just det, träbrädan till höger är densamma som på bilder hos AliExpress. 

Sedan verkar även kockarna en smula förvirrade då någon säger att "detta är den mest kända stilen för en kockkniv i väst", vilket det ju inte är, samtidigt som någon annan säger "jag gillar det mycket klassiska japanska utseendet". Ett påstående som är ännu mer lögnaktigt. Uppenbarligen har de aldrig sett en japansk kökskniv. De kännetecknas inte av "full tang och synliga nitar" som texten påstår. Faktum är att det förhåller sig helt tvärtom. Det går inte att ha mer fel än så!

Det finns även en avdelning med privatpersoner som får uttala sig. Problemet med dem är att även deras foton kommer från bildbanker som stackars fotomodell-Brian här. 



Det låter något det, "den bästa kvaliteten för köksknivar" säger herr Andrew. Huusk själva går förstås ett steg längre och  hävdar 

"Premium handtag i ek trä är förmodligen det mest bekväma och säkra handtaget som någonsin skapats."

Vilken rappakalja! Den som skrev det uttalandet måste ha svårt att se sig i spegeln på morgonen. 


Påhittade lager och falska reor

Ett annat sorgligt kapitel är priserna. Jag hoppas bara att de som köpt inte betalt de priser som återfinns på den svenskspråkiga (nåja) sidan. Där hävdas att kniven säljs i detaljhandeln för 910kr! Men att den nu reas för 273 kr. Ja, vad skall man säga om det förutom att det är ren och skär lögn det också. Tveksamt är om den här kniven förekommit i någon detaljhandel alls. I vilket fall inte till det priset.

Inte ens Huusk själva verkar tro på på påståendet ovan då de på bruten svenska säger om knivarna att de "endast tillgängligt online".  

I vilket fall är det ett rent skampris då den kan köpas för kring nio dollar från AliExpress just nu även om jag sett den från 7€ som billigast. Eller i runda slängar mellan 70-85 kr. Med tull och moms kan man väl säga en bit över hundralappen om man privatimporterar. Allt annat vore att betala för mycket. 

Det är bäst att passa på, det här är sista chansen (man kan alltid hoppas). Synd bara att det varit det flera månader i sträck. 

Men för att vi inte skall tveka så hävdar de att det är "sista chansen" att få 70% rabatt. Det har de i och för sig hävdat väldigt länge. En sökning på "Wayback Machine" visar att sista chansen att handla är falsk även den. 

Eller med andra ord, förutom att kniven är skräp så är priserna påhittade, uppblåsta och rean ren och skär bluff!

Fast nu kanske vi slipper fanskapet då de hävdar att det "endast finns 7 artiklar kvar i lager" OM det vore så väl. Men det är ytterligare ett exempel på falsk marknadsföring. Exakt hur många som finns är tämligen oklart men fler än sju är det. Särskilt uppenbart blir det då den här sidan legat uppe under en längre tid med samma budskap. 


Hu(u)sk det er falsk, som dansken säger!

Det går att slå fast att vi har en kniv som kommer från ett företag som ljuger om ALLT, vilket är en bedrift som inte är helt enkel att lyckas med! Till exempel far de med osanning vad gäller

  • Vart företaget kommer ifrån
  • Vart och hur kniven är tillverkad
  • Vad den är gjord av

Den säljs dessutom med citat från påhittade personer och med argument som är direkt löjeväckande. Särskilt som den inte är gjord som kockkniv fast den som säljs som det. Något som är tämligen uppenbart för den som kan något om knivar.

Dessutom används klassiska reklamknep som att skylta med ett före pris som inte finns och hävda en realisation som inte är äkta samt vädjan till våra instinkter om att agera innan något tar slut. Det är imponerande att få till så mycket skit i så koncentrerat format må jag säga. Patetiskt är vad det är! Eller vore om det nu inte var för att man lurar av folk pengar!

Jag kommer att tänka på en gammal svensk slagdänga signerad Olrog. "/../ Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt, allt går att svälja med mördande reklam, Även lagom söt konserverad gröt."


/ J - bedriver konsumentjournalistik

50 kommentarer:

  1. Knivskarp analys av fenomenet med "bondfångeri" av den här typen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden! Jo, de behöver avslöjas tycker jag.

      Radera
    2. Ok. Jag känner mig grundlurad!
      Stefan i lerum

      Radera
    3. Tur att jag läste detta. Var precis på väg att beställa. Ingen kniv för mig

      Radera
  2. Japp, det var ju tur att jag läste detta..........no HUUSK for me!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Då har jag "räddat" någon. Det finns många bra köksknivar att köpa i olika prislägen så bättre att lägga pengarna på någon av dessa!

      Radera
  3. TUSEN TACK för ditt inlägg! Jag var ett klick ifrån att hamna i samma fälla som din mor, dvs. att köpa det i present till en vän. Bortkastade pengar är inget som jag skulle vara så ledsen över jämfört med hur mycket jag skulle skämmas för att jag visar min uppskattning till en person genom att ge en usel present till den personen. Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! För att du läser och kommenterar. Och ja, lägg pengarna på något annat!

      Radera
  4. Svar
    1. Varsågod! Och tack för att du läste och kommenterade. Det värmer!!

      Radera
  5. Där slogs hål på alla myter som den kommersiella världen använder och förstör för genuint hantverk. Fantastiskt hela tiden 70% rabatt även under black freeday samma lurades reklam.
    Snygg analys av rejäl bluff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, i det här fallet finns inget som ens liknar genuint uppsåt.

      Radera
  6. Tack! Räddade mig från ett köp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag glad för! Det var sådant jag hoppades på när jag skrev texten. Det finns mycket bättre knivar även för det priset att köpa istället!

      Radera
  7. Ja, verkligen kul och bra skrivet
    Det är ju inte enda företaget som fungerar på det här sättet
    Förekommer i många produktområden
    Men den går väl att skära igenom en korv med, även om tjockleken 4 mm kan kännas trögt att skära med
    Trycka genom en lite hårdare ost, för delning, tycks värre
    Då får man nog ta till en hammare också
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  8. Ja, verkligen kul och bra skrivet
    Det är ju inte enda företaget som fungerar på det här sättet
    Förekommer i många produktområden
    Men den går väl att skära igenom en korv med, även om tjockleken 4 mm kan kännas trögt att skära med
    Trycka genom en lite hårdare ost, för delning, tycks värre
    Då får man nog ta till en hammare också
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  9. Jag var till en början böjd att köpa kniven, med hade svårt att fatta handtaget (😂) samt knivbladets form, helt omöjligt att göra Janssons frestelse med.
    All heder till dig som skrev recensionen!

    /Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Som sagt, det är ingen som kan det här med design som formgivit den kniven. Den där verkar vara hopknåpat på en servett under någons fikapaus.

      Radera
  10. Lysande bra skrivet !
    Tackar för denna recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! De orden värmer!

      Radera
  11. Tack för avslöjande artikel ! Bättre att satsa pengar på en Victorinox kniv med garanterad kvalitet 👍

    SvaraRadera
  12. Har rapporterat detta till Konsumentverket...det är ju helt sjukt hur de ljuger.
    Som svensk boende i Japan är det helt sjukt...sen att jag kan hitta knivarna på Amazon Japans hemsida (sålda via Turkiet ser det ut som...) gör ju saken bara värre. Vilken jävla bluff.

    SvaraRadera
  13. Tur att det finns mäniskor som du! Aldrig mer handla på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ännu ej fått kniven efter 1 månad! I annonsen stod 5-12 arbetsdagar. En "Diana från support" mejlar ibland och frågar om jag fått den. Adressen för svar finns ej! Skall snart polisanmäla dem. Olof S-O

      Radera
    2. Har ej fått kniven efter 1 månad! En "Diana från support" mejlar ibland och frågar om den kommit. Svaret studsar tillbaka! Nu blir det polisanmälan i Sverige och Litauen!

      Radera
  14. En fantastiskt bra redovisning av blufföretaget. Anmäl dem!
    https://anmalan.konsumentverket.se/flow-process/avtal-pris-saljmetod-och-marknadsforing

    SvaraRadera
  15. Grymt du är , stoppade mig från att köpa kniven. Men skam att sånt beteende tolereras. Vad har du för åsikt på en rekommenderad kökskniv vore intressant att höra ? :)

    SvaraRadera
  16. Tak for dit underholdende indlæg. Din grundige gennemgang indrammer ret godt, den store frustration jeg ligeledes føler, når jeg ser hvordan samvittighedsløse mennesker snyder og bedrager godtroende mennesker, med de her skamløse reklamer på de sociale medier.

    Jeg er også selv for nyligt, stødt på en annonce for denne rædsel af en affaldskniv :-/
    "Hvad regner I mig for", tænkte jeg. Enhver der er interesseret i knive, kan jo se med et halv øje at der er usselt fra ende til anden, både hvad angår materialer, forarbejdning, såvel som ergonomi, (eller mangel på samme)

    "There´s a sucker born every minute" desværre. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Kul att höra att någon uppskattar det man skriver! Och jag håller helt mig.

      Radera
  17. Fick den utav svärmor i present. Såg ju riktigt cool ut så jag blev lite besviken när jag fick reda på sanningen. Ja ja vi får se hur den är att använda i köket. Tack för granskningen

    SvaraRadera
  18. Too late!! 4 knivar på väg. Oaktat falsk marknadsföring. Hur värdelösa är dom?

    SvaraRadera
  19. Redan köpt så ganska sent för mig nu, får se hur kniven är och om det är lätt att lämna tillbaka skiten

    SvaraRadera
  20. Tack så mycket!! Väldigt bra jobbat, det är exakt sådan här information man vill åt!

    SvaraRadera
  21. Har köpt en för ett par år sen. Att den skulle vara handsmidd i flera lager som det skrevs då kunde man ju glömma med en gång. Är själv gammal smed. Hålet i bladet hade vassa kanter, måste putsat. 4 mm slipat plattjärn är inte mycket att ha till finlir i köket. Fungerar till urbening, men det gör nästan vilken gammal kniv som helst med rättstuk på spetsen.

    SvaraRadera
  22. JÄVLAR Fick hem 3 st idag.
    Pengar i ränstenen med andra ord.
    😱

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gjort samma idiotiska sak fan fan

      Radera
  23. Synd att jag inte läste detta innan jag bestälde! Känner mig väldigt dum nu! Ändå trodde jag att jag kunde genomskåda bondfångeri. Tydligen inte!

    SvaraRadera
  24. Tack för en bra analys.

    SvaraRadera
  25. Wow! Alltså man slutar aldrig att förvånas 😬. Och Tack för din braskande bra artikel 🙏. Den räddade mig från att göra ett pinsamt misstag; jag fick kniven av en vän idag, hon har frågat tidigare men jag har alltid sagt nej, men idag sa jag ja efter att ha sett den. Tilläggas bör att jag inte besitter ngn större kunskap om köksknivar eller andra heller förutom handgjorda hel- och halvhornsknivar som jag samlar på. Nåväl, när jag kom hem gjorde jag som alltid; googlade och fann din lysande artikel. Jag hade nämligen tänkt ge den till min son som är extremt kunnig i knivar och köper mkt fina o dyra knivar t sin matlagning. Herre jösses, där räddade du en från en mycket pinsamt situation . Tack igen och trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Tack för ett utomordentligt jobb. Har haft tanken på att köpa men icke efter din analys.

    SvaraRadera
  27. De är igång på Facebook nu. Anmälde annonsen men den tilläts ändå. Bra att få ytterligare kvittens på att pengarna kommer först för Meta..

    SvaraRadera
  28. Tack. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  29. Tack och bra skrivet, från en som inte vet något alls om knivar och var på vippen att luras. Tyckte formen var intressant och har aldrig prövat en kniv med hål i. För att inte tala om "Japan" och "Samuraj" och "knivskarp" bland andra flashiga ord, samt att 70% rabatt är ju aldrig fel.

    Däremot ser jag alltid 15 röda flaggor på all internet reklam och bestämde mig för att göra lite gammal hederlig google forskning innan jag gick vilse i en "adclick."-länk. Hamnade här och verkar som att reklam fortsätter vara dagens pest i vår värld... Suck.

    SvaraRadera
  30. Blev något tveksam och letade efter recensioner. Så bra att jag hittade denna sida. Tack!

    SvaraRadera
  31. Fantastiskt! Av outgrundlig anledning föll jag för knivannonsen o funderade på att köpa en som present. Tackolov att jag hann läsa artikeln. Tack!!!!

    SvaraRadera
  32. Fint. Reklamen som du säger, dyker upp överallt. När man googlar efter information så hittar man vad som verkar vara mer reklam förklädda till recensioner. Det här var vad jag anade, men ganska lätt att bli lurad om man inte vet något om knivar

    SvaraRadera
  33. Jag har också sett annonserna - svårt att undvika - men alla flosklerna var en varningssignal. Dålig svenska dessutom. Det var mycket underhållande att läsa din knivskarpa analys, tack för att du tog dig tiden !

    SvaraRadera