onsdag 23 juni 2021

Recension Civivi Mini Bullmastiff

- en liten hund med bra bett



Jag skall vara tydlig med att jag egentligen inte alls är förtjust i den här sortens knivar. Personligen har jag mycket svårt för att se några som helst praktiska fördelar med att förse en fällkniv med ett riktigt litet köttyxblad. Inte heller är jag tilltalad av estetiken. När det kommer till mer opraktiska bladformer föredrar jag i så fall en dolk helt enkelt. Det vill säga så långt från det här bladet som tänkas kan. 

Med det sagt så överraskade den här kniven mig på ett par punkter och bekräftade vissa farhågor tämligen omgående. Låt oss ta en närmare titt på Civivi Mini Bullmastiff

Civivi C2004C Mini Bullmastiff


Som namnet antyder finns det en större hund som skäller i bakgrunden. En Bullmastiff är för er som inte är bekant med dem, en förbaskat massiv hund med ursprung från den brittiska öarna där man korsade Mastiffer (ännu större) med Bulldogar. På den punkten kan namnet vara träffande då även kniven ger ett massivt intryck. Dock är hunden tung och rejäl medan kniven med samma namn är väsentligt lättare än vad utseendet ger vid handen. Det var en första positiv överraskning för övrigt. 

På sant Civivi-manér finns kniven att få i en uppsjö olika varianter. Både med olika färger på G10-sidorna, varianter på handtagsmaterial med laminatsidor (CF på G10) samt blad både i monostål samt mönstervälda varianter. De tenderar att göra på det viset med sina populära modeller. 

Det mest slående hos den här kniven är förstås bladformen. Handtagsformen är inte lika spektakulär utan närmast generisk och återfinns i snarlika varianter på ett flertal knivar från Civivi. 

En djärv bladform är det som kännetecknar den här kniven



Twitterversion: Mini Bullmastiff är en  mycket bra representant för Civivis knivar och riktar sig till den som söker en liten EDC-kniv med ett köttyxeinspirerat blad. 


Blad


Det som utmärker den här kniven är som sagt bladformen, en tämligen djärv och uttalad köttyxa i miniformat med en tydlig "blodskåra"/fuller i bladet. Bladet mäter 7,5 centimeter på längden, är 3,3 centimeter högt som mest och håller en tjocklek av tre millimeter. 

Bladfinishen i det här utförandet är stentumlat och polerat till en halvblank finish. Som vanligt saknas i princip all text på bladet. Civivi har valt att hålla sin logga borta från bladet och istället placera den på pivotskruvens huvud. Men jag skrev "i princip" all text eftersom man faktiskt kan utläsa bladstålet där. Om man har god syn vill säga. Det har nästan blivit en gimmick för dem att skriva ut det med så liten text som möjligt. En sak som jag faktiskt uppskattar. Informationen finns där men lyser inte i ögonen.  

Det yxinspirerade bladet överraskade genom att skära långt över förväntan bra


Det falkögonen kan utläsa är 9Cr18MoV. Ett stål som tillhör de som ibland fnyses lite åt och kallas "bokstavsstål" av somliga. Det är lite förmätet då det är väsentlig skillnad dem emellan på samma vis som det är mellan säg AUS6 och AUS10. 9Cr-stålet är bra på så vis att det är rosttrögt, lätt att vässa och håller skärpan dugligt. Min erfarenhet är att det är bra stål för knivar som inte tillhör de alldra högsta prissegmenten. Det är det även i det här fallet. Det håller skärpan rätt bra så längen man håller sig borta från riktigt hårt trä och liknande. 

Det går att hitta ståltyp på bladet men det kräver god syn


Själva funktionen hos bladet överraskade mig en smula. Positivt kanske jag skall tillägga. Vad man inte ser är att den höga flatslipningen gör att bladet är riktigt tunt bakom eggen. Vi talar om mått kring en halv millimeter här. Det är inte alla tillverkare som förstår hur viktigt det är. Inte heller WE (som ligger bakom Civivi) gjorde det till en början men har alltmer gått över till knivar som skär bra istället för att bara vara hållbara. Fina stål är mer eller  mindre bortkastade om bladets geometri inte är bra. 

Att bladet är tunt på Mini Bullmastiff gör att det här bladet skär mycket bra i typiska vardagsmaterial. Då menar jag såväl mjuk- som hård plast, papper, kartong, tejp, tyg, buntband och liknande. 

Faktum är att den strimlar kartong som den hade betalt för det. En annan överraskning var att sättet man format bladet på faktiskt, till skillnad från en riktig köttyxa, ger en spets. En förvånansvärt duglig sådan. Småknivar använder jag nämligen frekvent till förpackningsöppning och då menar jag inte bara nästa knivförsändelse. Där ingår förutom andra typer av kartonger mycket av det som vår mat förpackas i som plasttråg till kött, plasten runt osten, nät kring apelsiner och dylikt. Sedan gör det inget om man kan pilla ut en speta ur handen heller. Sådana får jag ofta inte minst när jag kastar kniv. 

Appropå skog så är inte det här bladet oäven till att skära av grenar och tälja i mjukare trä som gran heller. Något med vinkeln gör att det fungerar. Sen hjälper det att fabrikseggen var föredömlig. Vass som tusan, tunn som ni kan se och jämn i höjd och sidled. Så skall en slipsten dras, bokstavligen! 



Handtag


Civivi har ett vid det här laget väl beprövat koncept för hur man bygger bra knivar i budgetklassen. Det innebär att de flesta är snarlika i konstruktion, inte något dåligt då de är mycket välbyggda. Grunden är en ram i stål som är markant lättad och närmast ser ut som en fackverkskonstruktion. Ramdelarna är dessutom snyggt rundade och slipade vilket bidrar till bättre komfort. Det gäller såväl rygg- som undersida. Utanpå ramen hittas skollor i G10 i det här fallet. De är skruvade i två punkter utöver pivotskruven genom en back spacer även den i samma material. Lösningen ger en delvis öppen rygg. 

Handtagsformen känns bekant, konstruktionen likaså


Sedan använder de sig som vanligt av sitt stiliserade C som enda märkning och logotyp på kniven. Den återfinns på pivotskruvens huvud vilket är ett mycket stilrent sätt att lösa det på. Appropå skruvar kan väl tilläggas att man valt bort billigare skruvar med välvda huvud utan kör med platta huvuden vilket höjer totalintrycket. Storleken för dem och pivotskruv är T8 och clip-skruvarna är T6:or. 

Kniven är delvis öppen i ryggen


Handtaget på Mini Bullmastiff mäter 107 mm på längden varav lite över 7,5 cm utgör greppyta beroende på hur man räknar då bakänden sluttar. Sedan kan man om man har mycket smala fingrar kanske använda det "sharpening choil" som finns som ett "forward finger choil" men det går inte för mig förutom med yttersta leden av pekfingret. Tjockleken på handtaget är 1,2 cm och höjden är ca 2,2 cm. 

Ett tämligen neutralt handtag som är något för kort för mig för att vara optimalt


De måtten orsakar inga problem för mig men längden eller snarare bristen därav gör det. I hammargrepp vill mitt lillfinger  hamna helt eller delvis bakom handtaget. Något som förvärras av att handtaget är aldrig så lite bredare framtill, bakom flipperfenan, vilket gör att min hand vill glida bakåt om jag tar ett fastare grepp. Dessutom känns clipet i handen vid den här fattningen. Sabelgrepp är lite bättre då både clip och bakände på handtaget hamnar inuti handen. Detsamma gäller när pekfingret placeras på bladryggen för bättre kontroll eller om man håller kniven sidledes i nypan. 

I ett Instagraminlägg där jag jämförde två knivar med samma längd på handtaget kallade jag det här för "Flipperdilemmat".Det är nämligen inte den absoluta längden på handtaget som ställer till det utan det faktum att flipperfenor stjäl en del av det tillgängliga utrymmet. Något som inte bara gäller den här kniven. 


Öppning och lås


Civivi börjar kunna det här med flipperöppnade knivar vid det här laget. Faktum är att de tillhör den yppersta eliten bland tillverkare när det gäller den funktionen och när det kommer till lite lägre prisklasser är de i princip omatchade. Därför är det ingen större överraskning att även den här kniven flippar bra. 

En liten men naggande god flipperfena


Funktionen är mycket pålitlig och den kan hanteras lite hur som helst. Det vill säga det går både att trycka på fenan alternativt dra den bakåt. Det går även att öppna kniven sidledes, på rätt köl eller upp och ned utan problem. Utöver god geometri kan en del av förtjänsten tillskrivas de fina kullagren i keramik. Det och att bladet är väsentligt lättare än det ser ut. 

Själva flipperfenan har räfflor såväl på fram- som ovansida för att motverka att man halkar. Det kan behövas då själva fenan är föredömligt liten och diskret. Utöver det bjuder Mini Bullmastiff på ytterligare ett sätt att fälla ut bladet. Kombinationen av ett brett blad och skåran som finns i det gör att  kniven även kan öppnas med tummen. 

Ett skolexempel på ett väl utfört lås


Låser gör kniven med en rak och enkel liner lock. Den är gjord efter mall 1A med alla detaljer korrekt utförd. Fjäderkraften är väl avvägd och det är lätt att komma åt låsarmen när låset skall släppas. Att låset håller bladet på plats utan glapp eller spel behöver knappt påpekas. Låsarmen vandrar inte heller under negativ belastning även om det bör påpekas att jag inte ägnar mig åt så kallad "spine wacking". 



Att bära


Det går inte att komma ifrån att en kniv med en sådan här bladform innebär vissa eftergifter. En sådan är hur den känns i fickan. Måtten är faktiskt tämligen blygsamma, åtminstone längd och tjocklek som mäts till 106 mm respektive 12 mm. Även vikten är mycket respektabel då den väger in precis under 100 gram. 

Även clipet är återanvänt, ett "deep carry"-clip i stål


Bredden däremot är mer påtaglig med den här bladformen även om den är mindre än man förleds att tro. Kniven är 42 mm hög som mest. Men förutom att det är något mer än gemene kniv av den här längden så är det framförallt var den bredden hittas som är en smula irriterande. Kniven är som bredast längst upp i fickan. Precis där den är som mest i vägen om man vill åt något annat i samma utrymme. 

Clipet är inte försänkt men skruvhuvudena är flata vilket ger mer utrymme


Själva clipet som håller kniven på plats är ett av Civivis standardclip. Om det kan sägas att det är mycket bra. Spänsten är fullt godkänd, rampen är hög nog för att fungera och även om de två fästskruvarna inte är försänkta har de flata skruvhuvuden. Men en av två är inte så dumt och det ger tillräckligt mycket utrymme under clipet för att de flesta tyg skall få plats. 

Möjligen kan invändas att clipet är en smula tråkigt rent designmässigt då det inte är unikt för just den här kniven. Men det är egentligen den enda invändning jag har. 



Sammanfattningsvis


Jag vet inte riktigt hur jag skall sammanfatta mina intryck av den här kniven. De är nämligen lite tudelade. Det går nämligen inte att komma ifrån att formatet medför vissa begränsningar. Problemet med avsaknad av spets har man hittat en väg runt men inte bredden på kniven i fickan. Och det är förstås den rätt extrema bladformen, även om formatet är litet, som ställer till det. Det är även det som gör  mig tudelad, jag gillar inte utseendet. Men det är högst personligt.  

Bryter man ned måtten är bladet egentligen inte så extremt. Det är mer formen som luras. Längden är tämligen normal för en mindre EDC-inriktad kniv och höjden är inte de facto extrem med en bit över tre centimeter. Det som ger det massiva intrycket är förstås vart den bredden hittas vilket är framtill. 

I övrigt fungerar det här bladet riktigt bra när det kommer till det praktiska. Det skär bättre än jag förväntat mig och utseendet är sobert med snygg finish och närmast avsaknad av märkning. Endast en bred blodskåra får stå för dekorationen. Mina invändningar kommer snarare på annat håll och det hade jag inte väntat mig innan jag kände på kniven. 

Vacker är den inte, i mina ögon vill säga. Det här är en kniv för den som uppskattar ett brett blad


Handtaget är lite för kort för min smak. Eller snarare sagt är det inte för kort men greppytan blir för snålt tilltagen eftersom flipperfenan hamnar i vägen när den agerar fingerskydd. Dessutom förvärras det något av att handtaget är något bredare precis där vilket ger känslan av att handen vill glida bakåt. Det är bara millimeter det handlar om men det räcker. Men det bör tilläggas att det är mest i hammargrepp jag upplever det här och en sådan här liten kniv gör sig bäst i sabelgrepp ändå. I den fattningen är den faktiskt riktigt bra! Så inte heller den kritiken skall tas alltför hårt. 

Civivi Mini Bullmastiff EDC
Civivi Mini Bullmastiff, en utmärkt EDC-kniv för den som gillar den särpräglade estetiken


Så överlag är Mini Bullmastiff en riktigt sympatisk bekantskap. Den har ett särpräglat utseende vilket får den att sticka ut. Tja, förutom från alla andra knivar som hakat på samma trend förstås. Men lite från de vanligaste formerna på EDC-knivar. Den är även tämligen praktisk givet formatet och välbyggd på samma vis som Civivi knivar är. Farten i bladet och säkerheten i öppningen finns där liksom ett stabilt lås. Handhavandet är därmed okomplicerat.

Med det vill jag säga att den som gillar den här typen av estetik och söker en mindre EDC-kniv har en god kandidat i Mini Bullmastiff. 


Mini Bullmastiff och andra Civivi kan köpas hos Wanderoo.se eller via deras egen Amazonbutik




Specifikation:


Längd utfälld: 182 mm
Längd hopfälld: 106 mm
Vikt: 98 g (vägd av mig, uppgiven 100 g) 
Bladlängd: 75 mm
Godstjocklek:3 mm
Bladstål: 9Cr18MoV, 58-60HRC
Handtag: G10
Lås: Liner lock

Producerad av: Civivi, tillverkad i Kina



/ J -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar