söndag 2 december 2018

Vad fanken skall kommenteras?


Det händer att jag ser mig om i knivvärlden, ni vet förutom på Facebook besöks även forum, hemsidor, bloggar och så YouTube förstås. I ärlighetens namn händer det tämligen ofta då jag är en nyfiken person. Vid ett sådant tillfälle stötte jag på den här tämligen intressanta videon på Kevin Cleary kanal. Titeln var "Stuff Knife Reviewers Complain About". 

Videon handlar om vad hans tittare inte tycker att en recensent skall fästa uppmärksamhet vid alls eller åtminstone betona mindre än idag. Det efter att Kevin ställt frågan på Instagram. Det bör betonas att sammanställningen grundas på mindre än ett par hundra personer varav de flesta amerikaner vilket jag tror slår igenom. 

Jag ämnar gå igenom listan och kommentera punkterna utifrån mitt eget perspektiv. Men sen är jag MYCKET nyfiken på vad ni tycker och tänker om ämnet!!


1. Första punkten: VIKT. Kevins tittare och läsare på Instagram anser inte att vikt är betydelsefullt.
  • Håller inte med. Det får stå för dem som skrev det. Jag anser att det är viktigt (ja, vitsigt!) Det påverkar nämligen hur kniven känns i fickan om man inte bär armébrallor eller liknande. Men det inverkar även på balansen hos en kniv och desto tyngre kniv desto mer betydelse får den detaljen. Men vi talar om människor som anser att Buck 110 är guds gåva till mänskligheten. 

Den här kniven väger över två hekto och är extremt baktung. Är den månne en måttstock?


2. Andra punkten: DEEP CARRY. Ingen anser att det är viktigt hur djupt kniven sitter i fickan.
  • Håller verkligen inte med. Det kan ha en enkel förklaring som baseras på lokala knivlagar. De som svarade var mest amerikaner. I Sverige är knivlagen som bekant lite mer situationsbunden. Endera är det totalförbud som gäller eller så är det rätt ok med en kniv i fickan. beroende på som sagt. Men det betyder att man inte vill skylta med dem i onödan. Sen för det andra bör vi nog diskutera hur man drar en kniv. För det där att det måste sticka ut en decimeter ur fickan att greppa är struntprat enligt mig så den punkten köper jag inte. 

3. Tredje punkten; STORLEKEN på flipperfenor är ointressant.
  • Håller inte med där heller, av flera skäl faktiskt. Det främsta är emellertid estetiskt. Jag tycker det är fult och det värsta jag sett var något tidigt och taffligt försök från Medford som såg ut som ett vingligt järnstaket som någon kört över med en lastbil. För det andra är det inte i fickan de stör mest utan när man sen faktiskt skall använda kniven. För till skillnad från tunnare parer/fingerskydd är de ofta breda och tvingar därmed handen bakåt, bort från bladet. Dessutom är de ofta i vägen när man skär mot plana underlag. 

4. Fjärde punkten, tydligen delad plats med tredje: LÅSSTYRKA är inget att bekymra sig om.
  • Håller med till hundra procent. Det är för mig helt egalt så länge ett påstått lås gör vad det skall, hindrar bladet från att fälla ihop sig. Diskussionerna kring styrka är nästan alltid teoretiska till någon dyker upp med ett idiotiskt test för att bevisa något. MEN jag är allergisk mot glapp och spel i knivar, särskilt av dyrare sort. Hos vissa modeller som klassiska stiletter och OTFs kan det möjligen förväntas på grund av konstruktionen. Men inte annars. Jag skiter också i Cold Steels "Proof Videos" oavsett slutsats. 
(bild cold steel Tria Ad UH vs klen liner hos Viper Timeless)
Jo, Tri-Ad låset är väsentligt starkare än relativt tunt Liner lås, än sen?


5. Femte punkten: TYP AV LAGER. alltså glidlager kontra kullager.
  • Håller delvis med. Tittarna menar att det inte spelar någon roll vad som används så länge det fungerar. Om det säger jag att allt kan fungera även om mr Nick Shabaz inte tror att nylonlager går att använda trots att Hinderer använt det i åratal och att knivar från MCusta är bland det mjukaste du kan hantera. Men sen spelar det visst roll. Kullager är en rolig uppfinning på knivar som inte fyller någon som helst praktisk funktion. Egentligen krånglar det bara till en i grund och botten enkel konstruktion. Vad är vinsten? Tja, något diffust som handlar om känslan när man leker med en kniv. Men skall du ha ut den i skogen och råkar ta ut en hare vill du banne mig inte ha lager i en kniv! Inget är bättre eller sämre men visst har konstruktionen betydelse.

6. Sjätte punkten: SKÄRPA FRÅN FABRIK, vare sig Kevin eller tittarna bryr sig då de ändå skall slipa om kniven.
  • Håller inte alls med. Visst, alla knivar blir slöa och måste skärpas efter ett visst tidsspann. Men skicket de kommer i avspeglar hur mycket den som gjort produkten ifråga bryr sig om kvalitetskontroll. Det är lite som att leverera en riktigt dyr cykel där växlarna inte är korrekt inställda. Jag menar vajrar töjer sig och de måste ändå efterjusteras så varför bry sig? Halvfärdigt andas IKEA och då skall priserna vara därefter helt enkelt, oavsett område. Byggsatser skall vara billigare än prima vara. Det gäller även knivar. 

7. Sjunde punkten: ERGONOMI. Anses här oviktigt.
  • Håller inte med ett dugg. För mig personligen är det en obegriplig ståndpunkt. De menar att man ändå inte arbetar med fällknivar så det spelar ingen roll om det finns lite skarpa hörn och kanter till exempel. Intressant tanke. Jag vill att alla mina knivar teoretiskt skall vara "bra" med dugliga blad och bekväma handtag, av princip om inte annat. OM jag skulle vilja använda dem i två timmar för att tälja trägubbar i en snickarbod. Det är lite som att säga att det inte spelar roll om du sitter skönt i en bil. En pinnstol skulle fungera lika bra eftersom de flesta resor ändå är under fem kilometer långa. 

8. Åttonde punkten: MÅTT och VIKT i videos, anses överflödigt.
  • Håller delvis med. Uppgifter går att Googla fram och ta reda på själv. Men jag kan tycka att det är behändigt att ha tillhands utan det extra steget. Men kommentaren gäller nog mest videos så jag passar på den här. 

9. Nionde punkten: MÄRKNING, "billboarding" är något kritiker är skeptiska mot inte Kevins tittare
  • Håller delvis med.  Även jag föredrar något sterilare blad. Det vill säga jag tillhör dem som avskyr stora blaffiga loggor och en myckenhet av text. Men en smakfull logga eller initialer kan vara på sin plats.Någon jämför i en kommentar med en Nike-logga på kläder. Men det understryker bara poängen. Det är ju samma sak där!! Desto mer exklusiva kläder desto mer diskret märkning. Det står inte Armani över en hel kostym bara för att det är en sådan.

10. Tionde punkten: SKULPTERADE TITANCLIP, tittarna struntar huruvida en kniv har det eller ej
  • Håller med. För mig är det ointressant. Mest intressant är ett clips funktion och i andra hand hur det ser ut. Utseendet är inte oviktigt men det behöver inte vara titan för att vara snyggt eller passa med knivens övriga "tema". Tvärtom det finns exempel på det omvända. 
Nej, materialet i clipet är inte avgörande för funktion eller utseende. Inte heller huruvida det är "skulpterat" eller ej. 
Det här är dock både passande till temat och väl fungerande.


11. Elfte punkten: CENTRERING, tittarna uppskattar inte hur besatta recensenter är vid den detaljen,
  • Håller med. Personligen bryr jag mig enbart då det skapar praktiska problem. Som i de fall bladet skrapar i ramen till exempel. Sen håller jag med Kevin om att det är en måttstock bland flera andra på hur små toleranser kniven har. Hur välbyggd den är helt enkelt. Sen ökas kraven på perfektion med prislappen förstås. Sneda blad på en Sebenza eller uppåt i pris är inte ok. 

12. Tolfte punkten: "SHARPENING CHOILS", recensenter bryr sig för mycket om dem.
  • Håller med. Det är en enorm hype kring hur de utformas. Något som t ex YT-personligheter som till exempel Apostle P driver hårt. Det har förstås med slipning att göra. Eftersom så många använder system med fasta vinklar nuförtiden så kommer de inte åt närmast ricasson eller handtaget annars. Jag kommer från Moraknivsland som ligger i Puukkoskandinavien där knivar historiskt antingen saknar ricasso eller att de är mycket små och eggen går ända in till handtaget istället. 

13. Trettonde punkten: BLADLÄNGD och STORLEK, tittarna menar att det fästs för stor vikt vid det.
  • Håller inte med. För det första är det direkt avgörande för många om de kan köpa kniven överhuvudtaget beroende på lagar i olika jurisdiktioner. Sen är storleken avgörande för hur väl en kniv fyller sin specifika funktion. En lite för lång kniv ställer till det i fickan på kostymen och en lite för liten kniv är inte kul att försöka mörda melonen med på utflykten för att inte tala om tyngre sysslor runt en brasa. 

14. Fjortonde punkten: SEGHET i låset, den generella uppfattningen är att man skall bortse från det.
  • Håller inte med. Skall man bortse från att en fällkniv är mer eller mindre bra att hala fram, fälla ut och sedan in igen? Att fälla ut och ihop kniven är ju själva poängen med konstruktionen. Dessutom pekar det mot att något inte står rätt till med endera material eller geometri. Ja, beroende på hur mycket eller lite det är förstås. En gnutta i dessa fördömda titan-ramlås kan faktiskt t o m hjälpa till. Men visst spelar det roll. 

15. Femtonde punkten: URSPRUNGSLAND, tittarna menar att det inte spelar någon roll.
  • Håller med. Jag är svensk och europé. Det betyder att nästan alla knivar som existerar är tillverkade någon annanstans, till och med de svenska märkena! Det handlar om kulturkrock för nästan alla amerikanska recensenter pratar om "overseas" hela tiden och nämnet minst två gånger per recension vart en kniv är tillverkad. För mig är ju USA också "overseas"! 

Det här blev blandad kompott för min del. Fast roligt blir det om man slår ihop allt som de här personerna tycker att man INTE skall titta på eller betona. Då får vi en lista som inkluderar hur stor kniven är, hur den är konstruerad, vart den är gjord, hur den ser ut och uppträdande i handen. Vad återstår egentligen då?

Vad tycker ni att man skall kika på när man bedömer en kniv?

Mina egna grunder har jag tidigare beskrivit i detalj bland annat i "Upplagsbok för knivrecensenter". Sen måste förstås alla vikta vilka detaljer som är viktigast för dem.

/ J - nyfiken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar