onsdag 11 september 2024

Recension WL Custom Blade Spinning Butcher

  

Inledning


Dags att utvidga arsenalen med ytterligare ett set premiumknivar för rotationskastning var grundtanken. Inte för att jag är eller var missnöjd med mina gamla trotjänare men det är svårt att veta vad som passar bäst om man inte testar olika varianter. 

Blickarna föll därför på något designat av Werner Lengmüller. Han är en gigant inom området och har flera modeller som flitigt används av andra kastare med stor framgång däribland hans "Werner's Pirates". 

Men ibland vill  man inte vara som alla andra och jag blev därför nyfiken på en något senare modell i form av den här kallad Spinning Butcher

WL Custom Blade Spinning Butcher by Throwingzone


Tidigare tillverkade Werner knivar själv men nuförtiden görs de på licens under namnet WL Custom Blade. En sak som bör noteras i sammanhanget är att i USA görs de av Prince Steel Knives och i Europa av franska Throwingzone. De är ett litet företag som återfinns i Normandie. 

Modellerna från de olika tillverkarena är naturligtvis desamma men materialen samt de exakta måtten och vikterna är faktiskt inte det. Om siffrorna som finns att tillgå on-line är något att gå efter är faktiskt den amerikanska varianten av den här kniven aningen tyngre till exempel. De använder också olika stål.

Utseende och mått


Namnet Spinning Butcher kan väl vara mer eller mindre rättvisande. Spinning ja eftersom det finns ett stort hål att stoppa pekfingret i. Men slaktare vete tusan. Jag har själv arbetat inom köttförädlings-industrin ett antal år och där finns inget som ens påminner om den här bladformen. 

Om man däremot som knivintresserad riktar blickar mot Japan så hittas där faktiskt en typ av urbeningskniv som går under namnet Honesuki som den här är rätt lik. Måhända var det den som avsågs?

Hålet för fingret som gör kniven till en "Spinning" Butcher


Handtaget är i det här utförandet 3D-printat


Vad det innebär är en rak egg som möter en lika rak rygg som i det här fallet bryts i en falskegg ned mot en uttalad spets. Det typiska är de räta vinklarna och det är vad som utmärker den här kniven. Estetiken är tydligt uttalad. 

Slipfaserna är strax under åtta millimeter breda och möts i en "egg" som är 3 mm tjock. Alla kanter är brutna så de inte upplevs vassa. Finishen är en rätt grovt borstad yta och på en sida hittas WL Custom Blade-logotypen. 

Sedan lyser handtaget friskt grönt på det här exemplaret. Förutom färgen kan även materialet varieras. Känner du dig mer traditionell så väljer du läderskollor men är du mer äventyrlig står de här 3D-printade handtagen till buds. 

Spinning Butcher är en relativt stor kniv med en längd på 31,5 cm och en höjd på bladet som mäter 5 cm som mest. Handtaget är 31,5 mm högt som mest och smalnar sedan av till 26,5 mm innan den rundade bakänden tar vid. Tjockleken på kniven är 6 mm. De måtten ger en totalvikt på 455 gram. 

Balansen är neutral och balanspunkten hittas precis framför ringen, 15 cm från bakänden, 16,5 cm från spetsen. 


Material


Som ofta när det kommer till kastknivar tillverkade i regi av Throwingzone så håller man sig till svenskt slitstål i form av Hardox 450. Det är ett stål som kanske inte är det mest exklusiva men samtidigt väl anpassat för kastknivar segt och hållbart som det är. Det är inte ett material som spricker i första taget. 

Sedan är just den här versionen rätt ovanlig. Handtagen kan nämligen fås i två olika utföranden som nämdes ovan. Dels i traditionellt läder men även i det här versionen som innebär att handtagssidorna är 3D-printade. Det medför även att materialet är någon form av plast som lämpar sig för att skrivas ut. Jag vet inte exakt vilken. Men den har visat sig relativt hållbar. Tjockleken är 2,5 mm per sida och de är skruvade på plats med två stycken Chicago-skruvar.

Att kasta


Spinning Butcher tillhör de knivtypen som är mycket renodlad. Det här är en kniv för rotationskastning och det märks. Den är stor, tung och välbalanserad. När rotationen sitter träffar den tavlan med mycket pondus. Att den är väldesignad märks inte minst på hur lätt det är att hitta rätt grepp på kniven vare sig du håller den i handtaget eller bladet. 

I mitt fall hjälper skruvarna på handtaget dessutom till att indexera kniven. Annars är den rundade bakänden något att gå på då den passar väl in i handen.

Om bara kastaren är konsekvent så är knivarna det också. Spinning Butcher uppträder mycket civiliserat i luften. Som ni ser lutar mina aningen åt höger, det är så jag kastar. 


Även bladet är välformat. Med det avser jag det faktum att på en bra rotationskniv så är buken om en sådan finns eller falskeggen/ryggen formad så att det är enkelt att hitta rätt vinkel på kniven när man kastar med grepp i bladet. Det är det i det här fallet. Den vinkel du får om du håller kniven med "eggen" mot dig och falskeggen mot tavlan med ett pekfinger nära bladryggen är den korrekta. Sedan  måste det finjusteras beroende på kastteknik förstås. Men kniven ger grundfattningen så att säga.  

Trots sin storlek är knivarna goda precisionsverktyg

Här en kapsyl som inte mår så bra


Ytterligare en detalj som är sympatisk är vikten i kniven. Den i kombination med längden gör att kniven snurrar tämligen långsamt om kastaren inte sätter fart på den. Det i sin tur gör det lätt att beräkna rotationshastighet. Med andra ord är Spinning Butcher en relativt lättkastad kniv. 

Den är även lätt att sikta med då spetsen återfinns nära kniven centrumlinje. Den sitter vare sig lågt eller högt. Även det är en sympatisk egenskap. 

- Rotationskast

Grundkast från tre meter är en fröjd med de här knivarna. Det enda som måste tas  hänsyn till är förstås vikt och längd om man är van vid mindre knivar. Större knivar snurrar långsammare vilket innebär att antingen får kastaren bidra med mer energi genom att tvinga kniven att rotera snabbare eller så måste man låta kastet "utvecklas" i sin egen takt. Får kniven sin tid sitter den ändå och det med ackuratess. 

Några kast med grundfattning i handtaget från 3m


Mitt naturliga grepp är med tummen i höjd med skruven närmast bladet. Greppet är halvfast och vinkeln ger sig själv om fattningen är avslappnad i det här fallet. Med min teknik har jag rätt lång igångdragningsfas och hämtar kniven bakom axeln med spetsen ned mot ryggen. Andra kastar med en kortare snärtigare rörelse. 

Här exempel på kast från 4 m med grepp i bladet


Den andra grundkastet är förstås från 4 m med grepp i bladet. Även här ger bladdesignen en bra vink om hur kniven bör hållas. Tre fingrar får plats på falskeggen och pekfingret kröker sig kring bladet därovanför. Hålls kniven lagom hårt så blir vinkeln god även här. Men tycke, smak och inte minst vilken teknik man använder spelar alltid roll. Därför håller jag kniven något hårdare när jag greppar bladet och vinklar upp den något för aningen snabbare rotation. Sedan är känslan mer att jag "vänder in kniven" i tavlan än att jag kastar. Honnörsorden är lugnt men bestämt. Ett kast, även ett löst måste vara ett riktigt kast. Skall någon kraft tillföras så är det armbågen som skall nedåt vilket accelerar både underarm och hand. 

Från 5 m är det dags för handtaget igen och två rotationer. Spinning Butcher måste här hållas en aning längre ut på handtaget som jag kastar. Annars hinner den inte runt. Alternativet är ett hårdare kast enligt ovan. 

När avståndet stiger till 6 m gäller det att verkligen hålla igen med kraften och låta kniven göra jobbet. De här knivarna rör sig kraftfullt genom luften och anslagskraften är stor varpå extra kraft inte behövs av det skälet. Tvärtom gäller det från sex meter att ha lite is i magen, hålla armbågen nedåt och handen rätt nära kroppen så kniven rör sig i en cirkel och börjar rotera. Därtill gäller att inte genomföra kastet för snabbt om du hämtar kniven så långt bak som jag gör. Risken är då du inte hinner med att känna kniven i rörelsen. Det där är något som är lättare att känna än att förklara. 

Från sju meter är Spinning Butcher trivsam att kasta. Enkel att beräkna vad gäller rotationen och lätt att sätta. När missarna sker är det mitt fel och inte knivens kan konstateras. Att blänga på den som tennisspelare ofta gör med sina racket hjälper inte. 

Sedan har jag relativt nyligen upptäckt och lärt mig att rotationen och kastet från nio meter är snarligt det från sju. Särakilt mycket kraft behövs inte för att nå fram till tavlan. Det är först efter 11 m det börjar behövas. Det längsta jag kastat än så länge är 13,40 m. Blygsamt jag vet. Men jag skall jobba på det vad det lider. 

- Half Spin

Den här kniven är riktigt dålig för den här typen av kastning kan konstateras. Den är inte gjord för det och det märks förstås. Eftersom kniven inte är symmetrisk vill den gärna kantra i luften och därtill är den för tung för att kännas bekväm. Däremot är bladet lätt att hålla i så den biten fungerar väl.

Det är nu inte detsamma som att det inte går att kasta med en halv rotation. Allt går att kasta, bara mer eller mindre bra. Därför tycker jag även att Spinning Butcher är bättre för underhandskast än överhandskast om man nu bara skall rotera den ett halvt varv. 

- No Spin

Rubriken är egentligen överflödig. Kniven är för stor och tung för normala no spin-tekniker helt enkelt. Som ovan gäller att du kan kasta Spinner Butcher utan rotation. Den är bara inte bra till det. Möjligen om du ägnar dig åt "Thorn-Style" som till viss del åsidosätter de vanliga reglerna för knivstorlek i no spin-sammanhang. Men för övrigt är den usel till just det här. 

Sammanfattning


Vad jag tycker om de här knivarna kan nog enklast sammanfattas med att de är mina tävlingsknivar för närvarande. De har som sådana hjälpt mig till två tredjeplatser i SM (Walk Back Rotation) så här långt samt ett par medaljer i långdistanskastning och någon i siluettkastning. 

Den senaste tävlingen med Spinning Butcher resulterade i en tredjeplats i SM-2024


Skall de beskrivas mer generellt så är de rätt lättkastade som sagt. Med det avses att rotationen och siktbilden är tämligen lätta att beräkna. Sedan är det förstås inte helt enkelt att kasta kniv men det är nu en annan fråga. Knivarna utgör i vilket fall som helst inget hinder i det här fallet. De räcker för allt från amatören till världsmästaren. 

Viktigt är att man tar det lilla lugna och låter kasten mogna så att säga. Kniven sköter resten. Men det är klart, vill du kasta på kraft så går det också. Det eftersom kniven är neutralt balanserad och därmed kan fås till rätt snabb spin. Men det kräver en del styrka. 

I vilket fall träffar de som ett godståg på rymmen. Känslan vid varje kast är att det är en ansenlig kraft som fokuseras mot tavlan. Inte minst ljudet kniven åstadkommer bidrar till det. 

En del av förklaringen hittas i vikten. De är tunga utan att tillhöra de tyngsta med sin vikt på 450g. Det i sin tur gör att Spinning Butcher är utmärkta för längre distanser. De snurrar lika lugnt på sju, nio, elva som tretton meter. Troligtvis mycket längre om man är mer kompetent på områder än jag kan väl tilläggas. 





Kvalitén är som vanligt med knivar från Throwingzone utmärkt. Det har den varit på samtliga de knivar jag recenserat från dem.* Stålet är segt men det är klart att får det tillräckligt hårda smällar så blir det märken. Men det har mer en tendens till bucklor än flisor. Ett segt stål med andra ord. 

Handtagen var lite av en chansning. Mina andra knivar med handtag har grepp av läder och är dessutom de flesta gjorda av mig själv. Här valde jag 3D-printade handtagssidor för att jag var nyfiken på hur de skulle kännas. Det kan direkt sägas att de håller riktigt bra. Plasten i sig är rätt tålig och klarar en snedträff eller två utan att spricka. Men mina ser för jäkliga ut mest för att ofta kastar tre knivar mot en tavla varpå de från stund till annan träffar varandra. Det är ofrånkomligt när man kastar så många kast som jag. Enda sättet att undvika det är att ha tre tavlor med tillhörande ställningar och det har inte alltid varit möjligt för mig. 

Dessutom kastar jag utomhus och omgiven av natur så ett och annat besök i en sten har det också blivit även om det är mycket sällsynt numera. 

Vad plasten gör är att den tillåter en större färgvariation än annars. Greppet i sig är mycket bra. Högre friktion än vad läder bjuder på men inte så mycket att det förstör kastningen. Sidorna sitter fast med två  justerbara Chicagoskruvar. Som vanligt behöver de tightas till ibland. En klick gänglåsning hjälper. 

WL Custom Blade Spinning Butcher tillverkade av Throwingzone


Smakar det så kostar det som man brukar säga. I skrivande stund kostar de här skönheterna 305€. Men då skall det tas i beaktande att de är delvis handgjorda i små serier. Det är någonting du köper för livet och inte för stunden. 

Överlag kan konstateras att jag är mycket nöjd med mina Spinning Butchers från Throwingzone. Jag kan inget annat än att varmt rekommendera dem för den som söker en kastkniv med ett eget formspråk och utmärkta kastegenskaper för rotationskastning ändå upp på högsta nivå. 




Throwingzone



Specifikation:

Stål: Hardox
Längd: 31,5 cm
Bredd: 50 mm som mest
Tjocklek: 6 mm
Vikt: 455 g (Vägd av mig, tryckfelsnisse på hemsidan uppger 250g)
Balanspunkt: 15/16,5 cm från bakände/spets


/ J - SM-trea i rotationskastning

* Det handlar om No spin-knivar i form av de mycket speciella Scalpel designade av Guillaume Henry samt Bug Osetr

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar