onsdag 25 september 2024

Recension Zitoon The Devil's Claw

  

Inledning


För mig representerar de här knivarna, The Devil's Claw från franska Zitoon Knives, min utveckling som no spin-kastare. Jag har endast kastat i några år och jag lär mig mycket hela tiden. Det gör också att jag inte riktigt bestämt mig för vilka knivar som skall vara de huvudsakliga redskapen. Jag prövar mig fortfarande fram vilket har resulterat i kastande med ett antal olika knivar.

I begynnelsen var det därför knivar av "Arrow"-typ som användes mest. En populär variant som tillhör den baktunga kategorin. Sedan blev det större knivar av samma sort. Det följdes av någon uppsättning knivar baserade på "Osetr"-stilen. 

Zitoon Knives The Devil's Claw


Men nu testas mer neutralt balanserade knivar av lite olika varianter. The Devil's Claw tillhör den skaran.

Utseende och mått


I profil ser The Devil's Claw faktiskt ut som en kniv även om det i så fall får vara en helstålskniv med ett inte alltför långt blad. Men den har en handtagsdel och ett tydligt markerat blad med en distinkt egg och en lika tydlig falskegg. 

Det är först när man betraktar den ovanifrån eller någon annan vinkel som inte är från direkt från sidan som det tydligt framgår att det handlar om en kastkniv. Det mått som främst skvallrar om det är en tjocklek på hela 8 mm och en "egg" som är inte mindre än 5 mm bred. Många knivar är inte ens så grova över nacken som jämförelse

Knivar från Zitoon tillverkas i Frankrike till största delen för hand. Materialet är Hardox 450


Knivarna är 8 mm tjocka, 245 mm långa och 24 mm höga vilket ger en vikt av 270 g


I övrigt har modellen tämligen typiska karäkteristika för att vara en kniv främst avsedd för No-Spin. Den är strax under 25 cm lång, närmare bestämt 245 mm från början. Mina är något kortare pga av slipning. Det är ofrånkomligt i sammanhanget. 

Den längden och tjockleken ger en vikt på hela 270 g vilket är mycket för den här typen kniv. Lättare än 195 g får en No spin-kniv inte vara enligt tävlingsreglementen. Men 200-220 eller t o m 240 g är ett vanligare spann. Det finns både för- och nackdelar med vikten som jag återkommer till. 

Finishen är en halvgrov borstad yta. Zitoons logotyp hittas laseretsat på handtaget. Där hittas också en tydlig detalj i och med de tre hålen. De fyller en dubbel funktion. De lättar handtaget vilket förstås påverkar balansen. Sedan hjälper de till att indexera kniven samt ge bättre grepp när man kastar. För mig är de en stor tillgång när jag greppar kniven. 


Material


I den här kniven hittas ett svenskt stål vilket ofta är fallet med knivar från Zitoon Knives. Det är ett slitstål från SSAB i form av Hardox 450. Ett stål som kanske inte är exklusivt sett till pris men väl valt. Det  hittas ananrs i flak till dumpers, grävmaskinsskopor och liknande applikationer. Med det följer att det är mycket segt. Det gör bland annat att det har en tendens till att få bucklor snarare än flisor när det blir felträffar eller om knivarna hälsar på en sten eller två. Jag kastar utomhus så det sistnämnda händer från stund till annan. Särskilt vid långdistanskastning. 

Som alla icke rostfria stål kräver det en aning underhåll eller snarare uppkmärksamhet. Särskilt om man varit ute i fuktigt väder och kastat eller om man varit mycket svettig. Särskilt det sistnämnda kan ge lite prickar i stålet. 

Att kasta


The Devil's Claw är främst gjord för No-spin-kastning, därom råder inget tvivel. Men eftersom det är en neutralt balanserad kniv kan det förstås användas även till alla andra sorters tekniker. Det är en lärdom som växt fram under åren. Det som skiljer åt är främst hur knivar rör sig i luften. 

Balanspunkten hittas för övrigt 11,5cm från bakänden vilket gör att den inte återfinns helt i centrum men rätt nära. 



Appropå kastning så har jag cirka 21 200 kast att luta mig emot när jag bedömer de här knivarna. Det och det faktum att jag vid det här laget äger närmare femtio olika modeller av kastknivar och har testat ett antal till.


Uppvärmning med Djävulsklorna

- Rotationskast

The Devil's Claw är relativt bra för den här typen av kastning trots att den inte alls är tänkt för det. Men som nämndes ovan är kniven tämligen neutralt balanserad och därmed snurrar den relativt jämnt. Det ställt i relation till en baktung kniv där rotationspunkten är förskjuten från mittpunkten sett. Det ger en mer äggformad rörelse i luften som fortfarande är möjlig att beräkna även om det är svårare. 

Det gör att de här knivarna är lätta att kasta från främst tre meter även om de övriga distanserna i en walk back går att hantera. Men på de längre distanserna blir det påtagligt att kniven är kort och då förstår man bättre varför knivar för den här typen av kastning vanligtvis är väsentligt längre. Det är andra ord inga knivar jag rekommenderar för tävling i den här disciplinen. Men däremot visar det på att knivarna är rätt flexibla när det kommer till användning.  

- Half Spin

Alla knivar kan kastas med den här tekniken brukar jag hävda. Men som vanligt med tillägget att det kan göras mer eller mindre enkelt. I det här fallet är det två faktorer som drar ned betyget på den här fronten. Det blir tydligt om man exempelvis jämför med en kniv från Zitoon som faktiskt är dedikerad för ändamålet, Dague Commemorative. För det första är Devil's Claw för tjock varpå den inte penetrerar lika enkelt och djupt. Det betyder att man måste ta i mer men framförallt träffa helt rätt för att kniven inte skall falla ur tavlan.* Ett faktum som understryks av vikten. Särskilt tydligt blir det med torra tavlor. Det är mycket tydligt på de bifogade filmerna. 

Men en ännu mer påtaglig egenskap är längden. En kort kniv snurrar snabbare än en lång och därtill är det svårare att beräkna rotationen. Det gäller dock främst military half-spin, både över och underhandskast. Skiftar man till instinktive half spin så blir den delen enklare att hantera men faktor ett kvarstår. 

- No Spin

Sedan var vi framme vid det område som The Devil's Claw faktiskt är avsedd för. Den ädla konsten att kasta en kniv utan rotation. Eller snarare med ett kvarts varv om man skall vara petig. Det brukar nämligen vara uppåt som spetsen pekar när kniven släpps och den skall hinna vrida sig något innan den träffar målet. 


Här visas huvudsakligen No spin-kast men även lite rotation- och halvspinstekniker


Den här modellen lämpar sig väl för den som kastar med rätt lugn och kraftfull teknik. Det på grund av sin vikt. Vet du med dig att du har en "snärtigare" teknik influerad av exempelvis "Bim" eller "Skanff" eller liknande Wave-tekniker  så är den lite för tung. Särskilt märks det om när du kastat en stund. 

Men annars är det en lättkastad kniv. Tyngden är inte bara en nackdel utan den gör att du kan "vända" in kniven i tavlan. Den kommer att träffa med pondus i vilket fall som helst. Personligen greppar jag dem rätt långt ut på handtaget och låter fingrarna leta efter hålen som finns där för att få rätt fattning. Jag har inte enormt stora händer men trots det förekommer det ibland att mitt pekfinger hamnar för långt fram på No spin-knivar om jag placerar bakänden mitt i handen. Då trycker man för långt fram på kniven med pekfingret och missen är ett faktum. Det gäller även The Devil's Claw. 


Sammanfattning


Att just den här modellen valdes har mycket med tjockleken att göra. Jag kastade tidigare knivar med samma dimension och tänkte att det fick räcka med skillnad i balans som förändring. Med facit i hand skulle jag kanske ha valt systermodellen "The Devil's Claw Light" som är just det, lättare! 

Orsaken är tvåfaldig. Dels så känns vikten när man kastar länge. Ett, tio eller ens hundra kast är inga problem. Med 500 till 1000 kast och ett par timmar känns kan jag meddela. Det andra orsaken är att den delvis har samma problem som mina förra tävlingsknivar. Trots mycket bra träffar kan de ramla ur tavlan. De penetrerar väl men de är så kompakta att de kan släppa ändå. 

Det hände bland annat på uppvärmningen inför årets Soulthrower Open varpå jag bytte knivar i sista stund innan själva tävlingen. Det är förstås inte optimalt. Därför håller jag för övrigt på att tunna ut spetsarna på Klorna. Varje gång jag slipar dem blir de något lite tunnare. Allt för att råda bot på det problemet. 

Det har blivit en hel del kastande med the Devil's Claw under olika årstider


I övrigt är The Devil's Claw en mycket bra kastknivsmodell. Till att börja med fungerar materialet utmärkt. Det enda man behöver ha i åtanke är att i princip alla finare kastknivar är gjorda i stål som korroderar. Är det extremt varmt eller blött bör man tänka på det. Detsamma gäller om man som undertecknad råkar välta en vattenflaska ned i lådan med kastknivar under hemfärd och inte se det. ALLA knivar hade rostat någon dag senare. 

Men framförallt märks det att det här är en kniv som väl genomtänkt och designad av någon som kastar själv. Knivarna är lättindexerade i och med hålen samt utformningen på handtaget. Det gör det intuitivt att hitta rätt fattning. Sedan uppträder de lugnt i luften tack vare vikten. En rak träff på mjukare och mindre  torrare tavlor än mina ger dessutom riktigt bra penetration. Vikten gör också att kastaren inte behöver ta i lika mycket eller snarare kasta så kvickt som med en lättare kniv. Momentum är den enkla förklaringen till det. 

För den som söker en stabil och effektiv kniv för No Spin är Zitoon Knives The Devil's Claw definitivt ett bra alternativ


Baksidan av myntet är som sagt att det blir tröttande med så tunga knivar i längden och att de kan ramla ur tavlan från stund till annan. Men personligen gillar jag "nacken", de åtta millimetrarna känns bra mot fingret när man kastar. 

Sedan vet jag inte om jag skulle rekommendera dem till nybörjare. Tunga, neutralt balanserade knivar är mer svårkastade än baktunga diton. De senare tenderar att vara mer självstabiliserade i luften. Här hjälper inte kniven kastaren på samma vis men i gengäld är de mer allroundbetonade samt är mer förlåtande vad gäller olika stilar. 

Därför ändrar jag mig. Det i kombination med att det faktiskt är livstids garanti på de här knivarna som handgjorda i Normandiet gör att de visst är bra för alla. Från nybörjare till proffs.



Zitoon Knives






Specifikation:

Stål: Hardox 450
Längd: 245 mm
Höjd: 24 mm
Tjocklek: 8 mm
Vikt: 270 g (vägd av mig, uppgiven 265g)
Balanspunkt: 11,5/13 cm från bakände/spets


/ J - säger: No Spin, No Worries

* Alternativt ha mycket mjuka tavlor av trä som Cotton Wood eller poppel. Träslag som svårligen hittas i Sverige, i alla fall inte det förstnämnda.

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar