måndag 7 oktober 2024

Ny kniv - Karesuandokniven Bäver 10

Ibland eller snarare tämligen ofta dras mina blickar till det traditionellt klassiska och enkla när det gäller estetik. Skönheten ligger i betraktarens öga heter det ju. Det gäller verkligen i det här fallet. Det här är en riktigt snygg kniv. Det var också det som fick mig att falla för den. Det och tidigare erfarenheter av det här företaget. Jag har ett par favoriter från dem sedan tidigare. 

En typisk låda från Karesuandokniven


Kniven är som rubriken säger Bäver 10 och kommer från svenska Karesuandokniven

Föga överraskande återfinns det här företaget i byn Karesuando som hittas norr om polcirkeln.* En plats som jag för övrigt inte kan låta bli att känna mig lite besläktad med då delar av min familj på farfars sida är bördiga från Tornedalen och ned till Båtskärsnäs.  

Och inuti lådan ett läderfodral och en elegant jakt- och friluftskniv


Karesuandoknivens produkter är djupt rotade i det område de befinner sig i. Det gäller såväl utseende som funktion samt material. Eller det sistnämnda gäller enbart delvis. Förvisso hittas traditionella material som ren- och älghorn, renskinn och masurbjörk i knivar och yxor men när det gäller stål har man uppgraderat och diversifierat sig. I de lyxigaste utbudet hittas ofta moderna material som rostfritt damaskstål från svenska Damasteel. Man använder även "superstål" som RWL-34 för att nämna något. 

I den här kniven hittas dock ett lite mindre avancerat men mycket dugligt stål i Sandvik 12C27. Ett mycket beprövat stål som använts av många knivtillverkare i både Sverige men inte minst i Frankrike under åren. I det här utförandet kom det riktigt vasst med en uppgiven hårdhet av 58HRC. En utmärkt fabriksegg i form av en klassisk "skandinavisk" slipning. 

Handtaget bjuder på material som mässing i fingerskyddet följt av en bit renhorn och resten är gjort i välbehandlad masurbjörk. Renhornet är förstås dekorativt men mässingen har en egen historia. Om jag inte är felunderrättad tillskrevs det historiskt egenskaper som att det hjälpte att hålla bort onda andar. Det må vara hur det vill med den saken men snyggt är det!

Karesuandokniven Bäver 10


Bäver 10 är en kniv som är något större än man först kan tro. Det yttrar sig bland annat genom att du får lite mer tilltagen egglängd än i Karesuandoknivens mindre knivar samt ett handtag som är synnerligen bekvämt. Namnet talar faktiskt om hur långt bladet är då det mäter 100 mm. Det finns även en mindre version för den som önskar det med ett 80 mm blad. Tjockleken på stålet är väl valda 3,2 mm. Hela kniven är 210 mm lång. Sedan är den mycket lätt, min våg säger att kniven väger in på 95 g och hela paketet stannar på 164 g. 

Kniven kommer med ett enkelt men välsytt läderfodral med utmärkt passform och ett ilägg som förhindrar onödigt slitage.  

Sammantaget är mina första intryck av den här kniven minst lika positiva som de jag fick genom att se den på bild. En mycket elegant modell som känns skön att hålla i och anlände riktigt skarp. Nu skall det bli intressant och roligt att se hur den uppträder när den används också. En recension följer, var så säkra!

Karesuandokniven





/ J - söker sina rötter

* Ett tag marknadsförde de sig med att vara det nordligaste knivmärket i världen tills dess att jag kände mig manad att försynt påpeka att norska Knivsmed Strömeng hittas i Karasjok som ligger ytterligare ett trettiotal mil i rak nordlig riktning. 

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar