tisdag 8 oktober 2024

Aim Games

Dags för ytterligare en utmaning i form av Aim Games "K21 - The Caverns of Mars". Ni som inte är inne in knivkastningssvängen kanske undrar vad tusan jag talar om. En del som är det måhända har samma tankar. 

Men för att göra en lång historia kort så härjade en pandemi för en tid sedan som alla minns. Under den kunde man förstås inte hålla tävlingar i olika sporter, bland andra knivkastning. Det fick ett känt namn och en entusiast vid namn Rick "The Rocket" Lemberg att fundera kring hur det kunde lösas varpå han skapade ett koncept för On-linte tävlingar i kniv och yxa som han döpte till Aim Games

Aim Games


De blev en sådan succe så han är nu framme på "K21" där k:et står för "Knife" och numret är förstås hur många tävlingar som passerat. Då kan nämnas att det funnits ett antal för yxa också. 

Den förra utmaningen kunde jag dessvärre inte delta i på grund av vädret. Det trots att tävlingarna varar hela tre månader under vilka deltagarna kan skicka in videos på sina ansträngningar. De skall vara utformade efter ett specifikt regelverk och granskas varpå en poängberäkning sker. 

Tyvärr för min del var fönstret från januari till mars i år och då låg snön djup här. Förra gången jag var med var i "Aim Games K19 - The River". Den fick dock avbrytas på grund av yttre, ytterst olyckliga omständigheter. 

K21 Caverns of Mars, tavlan som vanligt målad av min bättre hälft Catrin


Nytt för i år är bland annat att man kommer att använda avancerad mjukvara levererad av samma företag som gör program åt FBI för att söka igenom filmer efter manipulation i form av exempelvis klipp eller AI. Inget sådant är naturligtvis tillåtet. 

Sådan teknik har aldrig varit aktuell tidigare. Men nytt för den här gången är att det nu finns prispengar i potten. Vi talar om MYCKET pengar dessutom, 43000 dollar! Det och det faktum att jag hört om någon som försökt fuska är väl anledningen till den förändringen. 

Rick har alltid varit gentil och exempelvis lottad ut priser som skänkts av företag till alla deltagare. Men nu har det kommit in en storsponsor varpå det plötsligt står pengar på spel utöver knivar och annat som kan vinnas. Hur sponsorhistorien kom till är nästan värt en text i sig. Men det är rätt spektakulärt. 

Det mest anmärksningvärda är emellertid att det fortfarande är GRATIS att delta. Mr Lemberg gör det här och lägger ned all ansträning enbart för att han vill sprida sporten och älskar knivkastning. Det kallar jag en äkta entusiast och eldsjäl. 

Nu återstod bara att färdigställa den rätt avancerade tavla som krävs för att delta. Varje deltävling har nämligen en egen måltavla som målas för att illustrera en berättelse. Den här gången handlar det om att utforska planeten mars. Det första som skall klaras av är fyra stycken "luftslussar". Det är de fyra målen i hörnen som mäter 4x4 cm. Hur man lyckas i det momentet avgör sedan hur resten av kastningen fortlöper. Det gör att en omgång har minimum fyra kast och som mest tolv. Det sistnämnda tror jag faktiskt ingen kommer uppnå. 

Mitt knivval, WL Custom Blade Spinning Butcher by Throwingzone


Nu skall jag själv få till några resultat. Första delmålet är bara att komma in med något poäng så man är med i utlottningarna. Delmål två är förstås att förbättra resultatet. Men till skillnad från alla som har möjlighet att kasta inomhus är jag synnerligen väderberoende. Nu ösregnar det exempelvis och sedan får det inte vara för mörkt vilket är ett problem så här års när man jobbar till fyra och omöjligen kan vara på kastbanan före halv fem!

Önska mig lycka till, både med kastningen och höstvädret!


/ J - letar utomjordingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar