torsdag 25 juli 2019

Nyknivskänsla


Ibland talas det om "nybilskänsla". Det har jag bara upplevt en gång, som barn. När jag växte upp kördes det en himla massa olika bilar men mest var det Mercedes. En gång innehades det tre på samma gång. Inte för att vi hade gott om pengar utan tvärtom. De var alla före detta taxibilar som köpts av en droskägare som farsan kände. Högmilare med andra ord. Men välvårdade sådana som höll. En gång slogs det däremot till med en ny bil. Troligen den billigaste som fanns på marknaden vid tidpunkten. En Daihatsu Charade diesel. Tre cylindrar hade den vilket gav ett speciellt morrande ljud. Den är också en av de fulaste bilar som ritats. Men den drog redan på åttiotalet under 0,4 och den luktade som sagt "nybil" när vi fick den. 

Vad har det med knivar att göra? Inte mycket förutom att vissa knivar kommer med något motsvarande. Inte så mycket doft som en "nyknivskänsla". Ni vet den där när man öppnar paketen, packar upp de olika lagren in till den sista skyddande plasten och tar fram den ofta överdrivet inoljade tingesten. 

Kataloger och ett par lådor får hjärtat att slå lite snabbare


Den senaste försändelsen kommer från Spyderco. Det är för lite Spyderco i världen och framförallt i Sverige enligt mig. Jo, jag vet - det finns de som tycker annorlunda. Men det gäller inte mig och jag ansåg att min hög med Spindlar saknade ett par klassiker. 

Innehållet i den ena lådan visade sig vara en sådan här - Lil' Native Back lock


En av dem var representanter för Native-serien. Länge hade jag ingen alls, sen blev det en Shaman vilket ju är den massiva storebrorsan till den här. Det här är minstingen kallad Lil' Native

Första intrycket är faktiskt bara - wow! Den är nämligen synnerligen välbyggd med god F&F men framförallt är den bekvämare i hand än jag trott utifrån att bara ha sett den på bild tidigare. Jag har till och med varit på enklare täljande med den bara för att. Och det var inom en timme efter att jag packat upp den. 

Nu skall det bäras, användas, testas och ja, jo skrivas om förstås!


/ J - med nyknivskänsla


PS. Sedan var det ju två askar med samma logga på. Den andra återkommer jag till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar