onsdag 17 juli 2019

Några ord om ergonomi


Ergonomi (av grekiskans ergo, arbete och nomo, lag) är egentligen läran om hur arbetsmiljö och arbetsredskap påverkar människan. 

Jag har märkt att det råder viss förvirring kring vad god ergonomi hos framförallt fällknivar är för någonting*. Den här förvirringen späs framförallt på av ett antal stora YouTube-recensenter som formligen pumpar ut knivpresentationer i en aldrig sinande takt. Ibland tycks de hinna med någon om dagen vad det verkar. När hinner de bära knivarna de talar om?

Det är bara ett problem med det hela. Det finns ingen chans att tala om hur "ergonomisk" en kniv är om du inte brukar den! Det ligger liksom i sakens natur. Att greppa kniven i handen, vanligtvis i "sabelgrepp" med en tumme på därför avsedd "jimping" och konstatera "den här känns bra" är inte att undersöka en knivs ergonomi utan någonting annat. ALLA knivar känns bra vid ett sådant "test".  

Den här känns ju perfekt! Lysande ergonomi eller...


Ett lysande exempel på det här hur Paramilitary 2 från Spyderco har fått rykte om sig att vara extremt bekväm i hand samt ergonomisk. Då kan det komma som en överraskning när jag hävdar att

DET ÄR DEN INTE ALLS! 


Eller jo, den är bekväm i hand och det även efter att jag skurit en bit papper. Men hur mycket jag än gillar Spyderco som märke och den modellen även om den inte är min favorit så är den f-n inte ergonomisk! Den har dock många andra bra egenskaper.

Den mänskliga handen är extremt anpassningsbar.
Faktum är att den här träbiten känns bekväm när jag bara håller i den


Det finns ett enkelt sätt att testa en knivs riktiga ergonomi även utan att arbeta med den i flera timmar**. 

  • Ta en bit trä av valfritt slag. Greppa sedan din favoritkniv och pressa eggen in i träet med full kraft några gånger alternativt skär ett par tre rejäla bitar ur trästycket.
  • Känn efter hur din hand påverkats.
  • Titta därefter på din hand för att se hur den ser ut. Finns där röda streck alternativt punkter?

Är du nu stor anhängare av nämnda PM2 och hävdar att den är exemplarisk inom det här området så utför du det här testet. Resultatet talar för sig själv. Det är inget jag gärna gör om kan jag säga. Det är inte långt ifrån att blodvite uppstår och då talar vi inte om bladet. 


Mitt stackars tumveck. Efter någon minut smärtar det!


Detsamma gäller lillfingret som får ta resten av 
kraften när kniven pivoterar i handen


Till den här knivens försvar skall sägas att det gäller oerhört många fällknivar. Den här råkar bara vara väldigt känd. 

Det som oftast testas i sammanhanget är hur knivar känns vid väldigt lätta skär, företrädesvis papper och kartong eftersom det är något som är lätt tillgängligt för de flesta. Särskilt de som bor inne i städer. Det är också det som gör att folk envisas med att hålla knivar med tummen på bladet. Försök du ta i ordentligt med den fattningen! Hävstången blir alltför stor varpå handleden viker sig uppåt om du inte är oerhört stark. Detsamma gäller alla jäkla "choils" som förflyttar eggen längre bort från handen där kraften finns. Om de istället används blir greppet oftast ännu mindre ergonomiskt eftersom du får bladryggen i tumvecket istället för handtaget.

Det finns inga rätt eller fel i sammanhanget eller jo, rätt skall vara rätt såtillvida att man skall kalla saker för sina rätt namn.

Jag hävdar INTE att alla knivar behöver vara gjorda för att ta i med eller för att skära i hårda material som gummi och trä etc. Snarare tvärtom då väldigt många uppgifter snarare tarvar en vass egg eller spets än kraft bakom skären.

Men kom inte och hävda att en kniv är lämpad för tyngre uppgifter eller är ergonomisk när den inte är det. 



/ J - stoppar handen i bikupan


* Det är nästan lika missbrukat som att säga om diverse fällknivar att de är "bra i köket". Det uttalandet bevisar mest att de som säger det inte vet ett dyft om matlagning vare sig som matlagare eller kockar.

** ja, jag har arbetat som styckare i yngre år så jag har erfarenhet av det

1 kommentar:

  1. Fällknivar är rent generellt inte avsedda för tyngre uppgifter. Det som är bra med fällknivar är att de är kompakta och lätta att bära med sig. Jag använder själv mina fällknivar uteslutande till att öppna förpackningar av diverse slag, samt till att kapa snören. Det är inga knivar jag skulle vilja tälja i trä med, annat än att snida till en korvpinne lite snabbt för spontan korvgrillning i skogen. Jag har personligen aldrig stött på någon som tycker fällknivar är bra i köket. Det torde vara alldeles uppenbart för vem som helst som har mer än två hjärnceller att fällknivar inte är avsedda att användas i köket. Fast det är klart, botaniserar man tillräckligt på Youtube och diverse forum lär man ju hitta en del kufar som anser något annat.

    SvaraRadera