fredag 6 mars 2020

Ny kniv - QSP Penguin

De gillar sina fåglar, designerna eller kanske marknadsförarna på QSP. Så därför känns det naturligt att vi kommit till de mer exotiska varianterna. Dagen till ära får jag presentera en pingvin!

Penguin är en liten rackare som jag tyckte var snygg när jag först såg den på bild. Det är en kniv i budgetklassen som tydligt visar hur QSP utvecklas som tillverkare och lyssnar till sina kunder. 


QSP QS130-A Penguin

Vad jag menar med det är att den här kniven i mångt och mycket påminner om en tidigare modell från dem, nämligen Parrot.

Men här har ett antal små val gjort Penguin till en mer avancerad kniv. Handtaget är gjort i Micarta istället för G10. Sedan har man lyssnat till alla som inte gillar blaffiga loggor och därför försett bladet med en av de mindre jag sett. Ytterligare en detalj vad gäller utseende hittas på bladet som fått sig en tvåtons satinbehandling. Stålet är D2 istället för 440C även om jag inte nödvändigtvis ser det som en uppgradering. Sedan är pivotskruven större än på Parrot. Grövre betyder oftast starkare i de här sammanhangen.  

Sen finns det ett par praktiska val som är sympatiska på en kniv av det enklare slaget som rejäla glidlager i brons istället för nylon och ett riktigt välslipat blad. En av de bättre fabriksslipningarna jag stött på. Clipet har fått sig en överhalning och är av low carry-karaktär och fäst i bakänden av handtaget. 

Sammantaget gör det här att det skall bli intressant att stifta bekantskap med den här lilla fågeln. 


/ J - måste införskaffa fågelkikare

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar