tisdag 7 mars 2017

Dagens bild nr 106 "A big Phat Coffee"


Amerikanska "Ka-Bar" är inte kända för sina fällknivar. Deras signum och flaggskepp är förstås den klassiska stridskniven "USMC". De är inte direkt blygsamma när de på sant amerikanskt manér på sin hemsida kallar den "The most famous knife in the world". Jag vet inte jag, de verkar inte ha hört talas om framförallt Victorinox. Valfri fällkniv från Schweiz med röda skollor är mer kända.

Hur som haver gör de även fällknivar. Några riktigt bra sådana!

"A big Phat Coffee"


Den här modellen är designad av allas vår Bob Dozier och kallas följaktligen för "Bob", "Phat Bob" för att vara exakt. Ett passande namn då den är tämligen knubbig och mycket robust. Kniven är mycket välbyggd och den har en av de mest användbara och extrema skålslipningar jag stött på i den här prisklassen. Därför skär den mycket bra. Jag recenserade den en gång för länge sedan och den texten hittar du här.


/ J - undrar "fixed or folder"?

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

2 kommentarer:

  1. De torde leva under en sten eller vara ovanligt kaxiga då de, som du skriver, missar Victorinox :)
    Jag skulle nog sätta även Buck 110, Spyderco Delica och Opinel högre i Hall of fame-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, fast vissa länder tenderar att vara mer etnocentriska än andra. "Word series" i olika sporter är ett annat exempel, t ex Baseball. :-)

      Radera